Évek óta Norvégia számít az elektromos járművek bevezetésének úttörőjének. Az ország bebizonyította, hogy átgondolt ösztönzőrendszerrel és határozott politikai akarattal teljesen átalakítható egy nemzeti autópiac. Most, hogy 2025-re gyakorlatilag minden új autó elektromos meghajtású, a kormány új szakaszba lép: fokozatosan kivezetné az állami támogatásokat, sőt bizonyos esetekben adókat is bevezetne az elektromos járművekre.
Az elektromos áttörés receptje: adók helyett ösztönzők
Norvégia sikerének kulcsa az volt, hogy komplex támogatási rendszert épített ki. Az elektromos autók mentesültek a regisztrációs, forgalomba helyezési és ÁFA-terhek alól, a tulajdonosok pedig ingyen használhatták az utakat, parkolókat, sőt a buszsávokat is. Eközben a benzines és dízel járműveket magas adókkal sújtották, ami gyakorlatilag kiszorította őket a piacról.
Az eredmény önmagáért beszél: 2024-ben az új autók 88,9%-a elektromos volt, 2025-re pedig ez az arány 95–97% közé emelkedett. A belső égésű motorral szerelt autók gyakorlatilag eltűntek a norvég szalonokból.
„A cél megvalósult” – jöhet a támogatások leépítése
Jens Stoltenberg norvég pénzügyminiszter a Reutersnek megerősítette: „Célunk az volt, hogy 2025-re minden új személyautó elektromos legyen, és elmondhatjuk: a cél megvalósult.”
A kormány most finomhangolja az elektromos átállás politikáját. A legfontosabb ösztönző, az ÁFA-mentesség megmarad, de már csak 500 000 norvég koronáig érvényes. A cél, hogy ne a luxusmodelleket, hanem a középkategóriás villanyautókat támogassák.
Fokozatos kivezetés, új adók 2026-tól
A 2026-os költségvetési javaslat szerint a kedvezmény felső határa 300 000 koronára csökken, 2027-től pedig megszűnik az ÁFA-mentesség. Ezzel párhuzamosan a belső égésű autók adóterhei tovább nőnek, hogy még erősebben elkülönítsék a szennyező és zéró emissziós technológiákat.
A döntés még nem végleges, hiszen a norvég parlamentnek is jóvá kell hagynia a fentieket. Az EV-szövetség és több civil szervezet fokozatosabb átmenetet sürget, tartva attól, hogy a hirtelen változás visszafoghatja a keresletet, főként vidéken és az alacsonyabb jövedelmű rétegek körében.
Új korszak: önfenntartó elektromos autópiac
Norvégia hivatalosan is teljesítette azt, ami egy évtizede még elképzelhetetlennek tűnt: az újautó-piac szinte teljesen elektromos lett. A következő időszakban viszont nem a vásárlás ösztönzése, hanem a piac önfenntartó működése lesz a cél. A kormány abban bízik, hogy az elektromos autózás már támogatások nélkül is természetes választás marad Norvégiában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!