Megérkezett a Mercedes-Benz „ELF” – ami forradalmasítja az elektromos autózást

0

A Mercedes-Benz bemutatta az „ELF”-et, a jövő mobil elektromosautó-töltő rendszerét, amely képes akár egy hagyományos tankolással megegyező gyorsaságú töltésre. A név az Experimental-Lade-Fahrzeug rövidítése, és nem véletlen: ez a mozgó laboratórium új korszakot nyithat az elektromos töltéstechnológiában.

Egy kisbusz, ami valójában technológiai forradalom

Első pillantásra az ELF akár egy átalakított V-Class kisbusznak tűnhet, valójában azonban egy teljesen mobil töltőállomás. A jármű öt különböző töltőporttal rendelkezik, és egyszerre támogatja az ultragyors, kétirányú, vezetékes és induktív töltést.
A Mercedes célja, hogy ezzel a rendszerrel valós körülmények között tesztelje a jövő töltési technológiáit – nem laborban, hanem mozgó platformként.

900 kW teljesítmény és 10 perces gyorstöltés

Az ELF a CCS (Combined Charging System) és a MCS (Megawatt Charging System) technológiák kombinációjára épül. A Mercedes szerint az ELF „a CCS határait feszegeti”, hiszen akár 900 kW teljesítményre is képes. Ez azt jelenti, hogy mindössze 10 perc alatt 100 kWh energiát képes átadni az akkumulátornak – ez az érték már versenyben van a tankolás gyorsaságával.

megawattos töltési kategória (MCS) eddig főként elektromos teherautóknál volt jellemző, de a Mercedes már most azt vizsgálja, hogyan lehet ezt a személyautók világába átültetni.

Rekordkísérlet és iparági együttműködés

Concept AMG GT XX modell volt az első, amely az ELF segítségével meghaladta az 1 megawattos töltési teljesítményt, egészen pontosan 1041 kW-ot ért el. A Mercedes az olasz Alpitronic vállalattal együtt dolgozik azon, hogy 1000 amperes áramerősségű töltőket fejlesszenek, amelyek új szintre emelik az ultragyors töltést. Ezeket a technológiákat a Mercedes saját töltőparkjaiban is be kívánja vezetni a jövőben.

Kétirányú töltés: a Mercedes az otthon energiaforrásává válhat

Az ELF nemcsak „tölt”, hanem vissza is ad. A rendszer támogatja a Vehicle-to-Home (V2H)Vehicle-to-Grid (V2G) és Vehicle-to-Load (V2L) funkciókat, vagyis az autó energiaforrásként is használható. Egy 70–100 kWh-s akkumulátor akár 2–4 napra elegendő energiát biztosíthat egy családi háznak. A kétirányú töltést először az új elektromos CLA és a GLC EQ Technology modellek támogatják majd, a szolgáltatás 2026-ban indul Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban. A Mercedes szerint a háztartások évi 500 eurót is megtakaríthatnak ezzel a technológiával.

Tesztek, adatok és a jövő töltési élménye

Az ELF mozgó laboratóriumként szolgál a vezeték nélküli (induktív) és az automatikus csatlakozós (automated conductive) töltés kísérleteihez is. A Mercedes célja, hogy a jármű által gyűjtött adatok segítségével a jövő elektromos autói még gyorsabban, kényelmesebben és fenntarthatóbban tölthetők legyenek.

Az elektromos mobilitás új szimbóluma

A Mercedes-Benz ELF nemcsak egy kísérleti jármű, hanem a prémium elektromos mobilitás jövőjének előfutára. A márka szerint a cél, hogy a töltés ne a vezetési élmény megszakítása, hanem annak természetes része legyen – olyan gyors, kényelmes és intelligens, mint maga az autó.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!