Újabb tömeges leépítést jelentett be a Bosch

0

Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója, drámai lépésre szánta el magát: további 13 000 munkahelyet szüntet meg mobilitási üzletágában. Ez az előzőleg bejelentett 9 000 állás megszüntetésével együtt már 22 000 dolgozót érint 2030-ig. A vállalat mobilitási divíziója Németországban korábban körülbelül 70 000 főt foglalkoztatott, így a mostani döntés súlya óriási.

A lépést hivatalosan csütörtökön közölték, miután a Handelsblatt már előre megszellőztette a terveket.

Leginkább az elektromobilitás érintett

leépítések főként a Power Solutions és az Electrified Motion részlegeket sújtják, olyan telephelyeken, mint Stuttgart-Feuerbach, Schwieberdingen, Waiblingen, Bühl és Homburg. Stefan Grosch, a vállalat személyzeti igazgatója szerint a Bosch versenyképessége forog kockán: „Sok eszközt bevetünk, de a további munkahelycsökkentéseket sajnos nem kerülhetjük el. Ez nagyon fájdalmas számunkra.” A döntés mögött a lassú forgalomnövekedés és az egyre élesebb piaci verseny áll.

Erős szakszervezeti ellenállás

A szakszervezetek és az üzemi tanács máris tiltakoznak. Frank Sell, az üzemi tanács vezetője kijelentette: „Nem fogadjuk el az ekkora mértékű elbocsátást. Oroszlánként fogunk küzdeni.” Hangsúlyozta, hogy ezek lesznek a valaha volt legkeményebb tárgyalások.

Bár a Bosch 2027-ig munkahelybiztonságot garantált, addig csak önkéntes megállapodásokkal, végkielégítésekkel vagy korengedményes nyugdíjazással lehet dolgozókat elküldeni. Az IG Metall szerint mindez „a szociális partnerség fekete napja”.

A kínai verseny erősödése

Az autóipari piac stagnálása mellett a kínai versenytársak előretörése is komoly nyomást gyakorol a Boschra. Míg a német cégek 2020 óta átlagosan évi 5,7 százalékos növekedést értek el, addig a kínai gyártók 14,7 százalékot. Ráadásul egyre több autógyártó visz házon belülre kulcsfontosságú folyamatokat, mint a hajtáslánc-gyártás vagy a szoftverfejlesztés. Így a beszállítók, köztük a Bosch is, egyre kisebb piaci szeletért küzdenek.

Elektromos autók és hidrogén – kettős teher

A Bosch felismerte, hogy az elektromobilitás alapjaiban változtatja meg a gyártást. Bár a vállalat széles termékpalettával rendelkezik – elektromos motorok, inverterek, fedélzeti töltők, feszültségátalakítók –, ezek gyártása jóval kevesebb munkaerőt igényel, mint a hagyományos belső égésű motorok alkatrészei.

Az egyik fő termék, az üzemanyag-befecskendező fúvóka, az elektromos járművekben teljesen szükségtelen. Emiatt a Bosch egyszerre kénytelen fenntartani a hagyományos meghajtásokhoz kapcsolódó gyártást, miközben párhuzamosan fejleszt az elektromos hajtáslánc és a hidrogén üzemanyagcella-technológia területén is.

Technológiai nyitottság és túlterheltség

A probléma, hogy az elektromos autók térnyerése még nem elég gyors a belső égésű motorok visszaszorulásának ellensúlyozására. A technológiai nyitottságelve miatt a Bosch-nak egyszerre kell gyártania alkatrészeket elektromos, hibrid, benzin- és dízelautókhoz. Ez óriási erőforrásokat köt le, és jelentősen rontja a méretgazdaságosságot.

Markus Heyn, a Bosch Mobility ügyvezetője szerint a járművek újratervezése miatt a beszállítóknak sokkal átfogóbban kell gondolkodniuk: „A hagyományos felelősségi határok meghúzása ma már nem működőképes.”

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!