A Mercedes partnere még idén megkezdi a szilárdtest akkuk szállítását

0

szilárdtest-akkumulátorok valóban közelebb kerültek a kereskedelmi bevezetéshez. A Mercedes által támogatott Farasis Energy szeptember 15-én tartott befektetői találkozóján jelentette be, hogy 2025 végén megkezdik az első ilyen akkumulátorok szállítását. A technológia nagyobb hatótávot, gyorsabb töltést és hosszabb élettartamot kínál, és most már ténylegesen kilép a laborból a valós alkalmazások világába.

Pilotgyártás és első ügyfelek

A vállalat közlése szerint már fut a pilotgyártás, amelyhez egy 0,2 GWh kapacitású kísérleti gyártósor áll rendelkezésre. Az első szállítmányok 2025 végén indulnak, kezdetben kisebb tételekben, kiválasztott partnerekhez. A cellák magas nikkeltartalmú katódot és szilícium-alapú anódot használnak, így az energiasűrűség akár 400–500 Wh/kg is lehet. Ez jelentős ugrást jelent a jelenlegi akkumulátortechnológiákhoz képest.

Második és harmadik generációs cellák

A fejlesztési ütemterv szerint 2026-ban érkeznek a második generációs szilárdtest-akkumulátorok, amelyek már 500 Wh/kg körüli energiasűrűséget kínálnak. 2027-ben pedig bemutatják a harmadik generációt, amelyeknél a cél a 500 Wh/kg feletti teljesítmény. A Farasis szerint a félig szilárd akkumulátorok gyártási költsége mindössze 5–10 százalékkal magasabb, mint a hagyományos folyadékelektrolitos celláké, így gyors piaci felfutásra számítanak.

Új partnerek és robotikai nyitás

A Farasis nemrég új ügyfeleket is szerzett: többek között az XPeng és a GAC Group autógyártókat, valamint egy vezető kínai haszongépjármű-gyártót. Fő termékeik, az SPS (Super Pouch Solution) és a félig szilárd akkumulátorok mellett a cég robotikában is terjeszkedik, hiszen már most szállít szilárdtest-cellákat humanoid robotikai cégeknek.

Mercedes és a 1200 kilométeres demonstráció

Mercedes-Benz már 2020-ban részesedést szerzett a Farasis Energy-ben, hogy hosszú távon biztosítsa akkumulátor-ellátását. Nemrég egy látványos tesztet is tartottak: egy EQS modellt szilárdtest-akkumulátorral szereltek fel, amely Stuttgartból Malmöig, vagyis 1205 kilométert tett meg egyetlen töltéssel. Ráadásul a futam végén még további 137 kilométer hatótáv maradt az autóban. Az akkumulátorcellákat az amerikai Factorial Energy biztosította.

Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője ezt az eredményt „igazi áttörésnek” nevezte az elektromobilitásban, hozzátéve, hogy a szilárdtest-akkumulátor „nemcsak a laborban, hanem a közúton is bizonyít”.

Nem csak a Farasis versenyez

A szilárdtest-technológiáért óriási verseny indult. A Toyota, a Volkswagen, a Stellantis és a Honda szintén az évtized végére ígérik saját akkumulátoraikat, míg a BYD és a CATL 2027 környékére tervezi a bevezetést. A dél-koreai SK On pedig a napokban közölte, hogy 2029-re szeretné megkezdeni a tömeggyártást, ami egy évvel előrébb hozott menetrendet jelent.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!