Kína ambiciózus munkatervet mutatott be az autóipar jövőjére 2026 végéig, amelynek középpontjában az elektromos autók exportjának erősítése és a hazai értékesítés növelése áll. A célok között szerepel, hogy 2025-ben 15,5 millió új energiahajtású jármű (NEV) találjon gazdára, ami 20 százalékos bővülést jelentene.
Autóipari célok 2025-re
A kínai kormány 32,3 millió jármű eladását tervezi 2025-ben minden hajtástípust beleszámítva, ami 3 százalékos növekedést jelentene az előző évhez képest. Így a NEV járművek aránya elérheti a 48 százalékot. 2026-ra ugyanakkor nem határoztak meg konkrét célt. A NEV kategóriába tartoznak a tisztán elektromos autók, a plug-in hibridek, a hatótávnövelős modellek és az üzemanyagcellás járművek is.
Az autóipar stratégiai szerepe
A dokumentum nyitómondata szerint: „Az autóipar fontos hajtóereje egy új technológiai forradalomnak és ipari átalakulásnak, a nemzeti gyártókapacitás megerősítésének, valamint a nemzetgazdaság egyik alappillére.”
Ugyanakkor kihívásként említik a protekcionizmust és az egyoldalúságot, amelyek veszélyeztetik az ellátási lánc stabilitását. Emellett a hazai gazdasági növekedés alapjai sem számítanak még teljesen biztosnak, ezért is szükséges az iparági stabilizáló program.
NEV-eladások ösztönzése
A kínai kormány 25 városban indít kísérleti projekteket, amelyek keretében több mint 700 ezer új járművet szereznek be a közösségi közlekedéshez – beleértve a buszokat, taxikat és logisztikai járműveket.
A program részeként:
- adókedvezményeket biztosítanak,
- pénzügyi támogatásokat nyújtanak,
- „régiért újat” csereprogramokat indítanak,
- megkönnyítik a használt autók eladását.
Külön figyelmet kap a töltő- és akkucsere-infrastruktúra bővítése vidéki területeken, valamint a 3-as szintű vezetéstámogató rendszerek (ADAS) bevezetése.
Technológiai önállóság és innováció
Kína célja, hogy független technológiai fejlődést érjen el. A munkaterv hangsúlyt fektet a kutatás-fejlesztésre olyan kulcsterületeken, mint a chipek, operációs rendszerek, mesterséges intelligencia és a szilárdtest-akkumulátorok. Emellett szigorúbb szabványokat vezetnek be az elektromos autók, akkumulátorok és autonóm vezetési rendszerek számára, ezzel is erősítve a minőségi kontrollt.
Exportoffenzíva és globális terjeszkedés
A kormány kiemelt célja az export bővítése, amely elsősorban az európai autógyártóknak jelent komoly kihívást. A kínai cégeket arra ösztönzik, hogy piacspecifikus modelleket fejlesszenek, erősítsék globális marketingjüket és külföldi ügyfélszolgálati hálózatukat.
A logisztika is stratégiai szerepet kap: új roll-on/roll-off terminálokat építenek óriási autószállító hajók számára, valamint külföldi alkatrészraktárakat létesítenek a költségek csökkentése érdekében. A kínai ipar aktívabb részvételt vállalna a nemzetközi fórumokon is, hogy befolyást szerezzen a globális szabványok kialakításában.
Pénzügyi támogatás és biztosítás
A bankok hitelekkel segítik az exportot és a beruházásokat, emellett támogatják a cégeket a devizatranzakciók lebonyolításában. A biztosítótársaságok optimalizálják az exporthitel-biztosítást, és országkockázati elemzésekkel védik a vállalatokat az árfolyam-ingadozásoktól.
Kínai autógyártók a nemzetközi piacon
A munkatervből világosan látszik, hogy az elektromos autók stratégiai jelentőségűek Kína számára. Nemcsak a hazai kereslet ösztönzése, hanem a globális terjeszkedés is központi cél. Ez a tendencia már ma is érzékelhető olyan márkák esetében, mint a BYD, Changan, Leapmotor, MG Motor, Nio és Xpeng, amelyek aktívan nyitnak Európa felé – és várhatóan újabb gyártók is követik majd őket.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!