Az Amazon elkezdte tesztelni a GM BrightDrop elektromos kiszállító furgonjait, egyelőre mindössze 12 darabos flottával. Bár a szám kicsinek tűnhet, a lépés komoly üzenetet hordoz: a vállalat nem kíván kizárólag a Rivianra támaszkodni, amely eddig az Amazon elektromos járműves stratégiájának központi eleme volt.
A GM közlése szerint a tucatnyi BrightDrop furgon az Amazon meglévő flottájába kerül, ahol már most is Rivian, Ford, Mercedes-Benz és Stellantis elektromos modellek dolgoznak. Ez a vegyes járműpark lehetővé teszi, hogy a világ legnagyobb e-kereskedelmi vállalata rugalmasabban alakítsa szállítási kapacitásait.
Rivian: barátból kihívott?
A legnagyobb kérdőjel kétségkívül a Rivian jövője körül van. Az Amazon 2019-ben 700 millió dolláros kezdőbefektetéssel támogatta a startupot, majd 2021-ben újabb tőkebevonásban is részt vett, így jelenleg 16 százalékos tulajdonrésszel bír a cégben.
Az Amazon jelenleg 25 ezer Rivian furgont üzemeltet, a cél pedig továbbra is az, hogy az évtized végére 100 ezer elektromos kiszállító jármű álljon szolgálatban. A Rivian azonban az utóbbi években leépítésekre és célcsökkentésekrekényszerült, így a GM felbukkanása az Amazon flottájában valós alternatívát jelenthet.
BrightDrop: hullámvölgy után Chevrolet-logó alatt
A BrightDrop története önmagában is fordulatos. A General Motors 2021-ben indította útjára a márkát kifejezetten flottajárműves divízióként. 2023-ban szállította le az első 12 modellt az Amazonnak, ám a kezdeti lendület hamar megtört. A BrightDrop 2023-ban beolvadt a GM Envolve részlegbe, majd 2024 augusztusában a Chevrolet égisze alá került.
Az átszervezés célja a költségcsökkentés és a szervizháttér megerősítése volt, hiszen a Chevrolet kiterjedt kereskedői hálózata sokkal stabilabb támogatást biztosíthat az ügyfeleknek. A számok azonban egyelőre szerények: 2025 első felében mindössze 1600 darab elektromos furgont adott el a Chevrolet, ráadásul áprilisban a kanadai Ingersollban lévő CAMI gyár termelését is szüneteltették.
Fordulópont a GM számára
Az Amazon mostani lépése ezért komoly lehetőség a GM számára. Steve Kelly, az Amazon szóvivője a Bloombergnek így fogalmazott:
„Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy 2030-ra 100 ezer elektromos kiszállító járművünk legyen az utakon, és rendszeresen tesztelünk különböző opciókat – köztük egy kisebb számú Chevrolet BrightDrop furgont is.”
Az Amazon jellemzően nagy mennyiségben vásárolja a furgonokat, majd azokat alvállalkozó kézbesítő partnereinek adja bérbe. Egy sikeres teszt tehát áttörést jelenthetne a GM számára, amelynek elektromos kisbusz-üzletága eddig nehézségekkel küzdött.
Nyitott kérdés a jövő
Az, hogy a BrightDrop valóban nagyobb megrendelésekhez juthat-e az Amazon révén, egyelőre kérdéses. A teszt mindazonáltal jelzi, hogy a világ egyik legnagyobb logisztikai flottáját üzemeltető vállalat nem kíván egyetlen partnerre hagyatkozni. Ez pedig nemcsak a GM, hanem a többi gyártó számára is új lehetőségeket nyithat a következő években.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!