Új csúcsot ért el a globális elektromosautó-piac

0

globális elektromosautó-piac új csúcsot ért el, hiszen 2025 augusztusában 1,7 millió villanyautó talált gazdára. Ez 5 százalékkal több, mint júliusban, és 15 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi számokat a Rho Motion adatai szerint. Az eladások zömét a tisztán elektromos modellek adták, 1,16 millió darabbal, míg a plug-in hibridekből 570 ezer fogyott.

25 százalékos növekedés az év eddigi részében

Az év első nyolc hónapjában már 12,5 millió elektromos autó kelt el világszerte, ami 25 százalékos bővülést jelent 2024-hez képest. Kína továbbra is vezető szerepet játszik, 7,6 millió eladással (+25%), míg Európa 2,6 millió (+31%), Észak-Amerika 1,3 millió (+6%), a világ többi része pedig 1 millió (+44%) eladást produkált.

Európa: Németország húzza a piacot

Európa jelenleg a legdinamikusabban növekvő villanyautó-piac, 31 százalékos bővüléssel. Németország 45 százalékos ugrást ért el, míg az Egyesült Királyság 31 százalékkal nőtt. Spanyolország szinte megduplázta eladásait, Olaszország 41 százalékkal bővült, Franciaország viszont 9 százalékos visszaesést mutatott.

A modellek között az Egyesült Királyságban kiemelkedett a Ford Puma Gen-E és az E-Tourneo Courier, amelyek megszerezték a legmagasabb, 3750 fontos állami kedvezményt. Európában a kínai BYD Seal U az egyik legkeresettebb plug-in hibrid lett, amelyet szeptemberben a Seal 6 PHEV követett.

Észak-Amerika: adókedvezmény hajtotta fel a keresletet

Az Egyesült Államokban augusztus történelmi csúcsot hozott, mivel a vásárlók siettek kihasználni a szeptember végén lejáró szövetségi adókedvezményt. Elemzők szerint szeptember is erős lesz, de az utolsó negyedévben már komoly visszaesés várható. A Volkswagen emiatt októberben felfüggeszti az ID.4 gyártását, a General Motors pedig szintén mérsékli a termelést.

Kanadában ezzel szemben gondot okoz, hogy az iZEV támogatási program felfüggesztése után harmadával estek vissza az eladások. A gazdasági bizonytalanságok miatt a kormány elhalasztotta a 2026-ra tervezett kötelező villanyautó-értékesítési célt.

Kína: lassuló növekedés, visszavett tervek

Kína augusztusban 11 százalékos havi növekedést mutatott, de éves szinten csak 6 százalékos pluszt. Az idei év összességében így is 25 százalékos emelkedést jelent, ám a lendület mérséklődött a tavalyi állami ösztönzők kifutása miatt. A piac vezetője, a BYD 5,5 millióról 4,6 millió darabra csökkentette 2025-ös értékesítési tervét, ebből egymilliót külföldön kíván eladni.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!