Történelmi mélyponton a Tesla Amerikában

0

Elon Musk vállalata történelmi fordulóponthoz érkezett, ugyanis a Tesla augusztusban már csak az amerikai elektromosautó-eladások 38 százalékát tudta magáénak. Ez óriási visszaesés a korábbi 80 százalék feletti dominanciához képest, és egyben az első alkalom 2017 óta, hogy a márka részesedése 40 százalék alá csökkent.

Hogyan jutott idáig a Tesla?

A fordulat a Model 3 2017-es bevezetésével indult, amely új korszakot nyitott a Teslánál. Júliusban még 42 százalékon állt a vállalat, de augusztusra újabb zuhanás következett. A Cox Automotive adatai szerint a versenytársak – köztük a Hyundai, Kia, Honda és Toyota – drasztikus növekedést értek el, sokszor kétszámjegyű vagy akár 100 százalék feletti mértékben. A Volkswagen pedig több mint 450 százalékos eladásnövekedést produkált, elsősorban kedvező lízingajánlatainak és az ingyenes gyorstöltésnek köszönhetően.

Miért veszít a Tesla a lendületéből?

A teljes amerikai EV-piac júliusban 24 százalékkal bővült, elérve a 128 ezer eladott autót, amelyben a szövetségi, 7500 dolláros adókedvezmény közelgő lejárata is szerepet játszott. A Tesla ezzel szemben mindössze 7 százalékos növekedést mutatott, augusztusban pedig csupán 3,1 százalékot, miközben a piac egészében 14 százalékos emelkedés történt.

Elemzők szerint a visszaesés egyik oka, hogy Tesla régóta nem mutatott be új modellt. A 2023-as Cybertruck óta csak a Model Y frissítésére került sor, amely nem hozott áttörést. Stephanie Valdez Streaty, a Cox Automotive igazgatója szerint a vállalat figyelme inkább a robotaxi- és humanoid robotprojektek felé fordult, miközben a megfizethetőbb elektromos modellek bevezetése folyamatosan csúszik.

Riválisok előretörése és a Tesla dilemmája

A hagyományos autógyártók egyre agresszívebben lépnek fel, és az októberi adókedvezmény-határidő miatt még jobban felpörgetik az eladásokat. Ez súlyos kihívást jelent a Tesla számára, amely így sorozatban második évben is csökkenő eladásokkal szembesülhet.

Musk grandiózus részvénycsomagja árnyékban

Mindeközben Elon Musk számára a Tesla vezetése egy 1000 milliárd dolláros részvényjuttatási csomagot lebegtetett meg. A csomag csak akkor válna elérhetővé, ha a Tesla képes lenne piaci részesedését növelni, valamint tömeggyártásba vinni a robotaxikat és az Optimus robotokat. Ehhez a vállalat értékének 7,5 billióról 8,6 billió dollárra kellene emelkednie, ami közel nyolcszorosa a jelenlegi szintnek.

Mit jelent ez a jövőre nézve?

A Tesla előtt most az egyik legnagyobb stratégiai kérdés az, hogy autógyártóként tudja-e újra megerősíteni pozícióját, vagy inkább technológiai-robotikai vállalatként alakítja át önmagát. A következő évek döntőek lesznek abban, hogy Elon Musk cége visszaszerzi-e korábbi dominanciáját az amerikai piacon.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!