Közvetlenül az IAA előtt a Mercedes bemutatta a régóta várt, EQ technológiával felszerelt GLC-t, amelyet a gyártó „fordulópontnak a középkategóriás szegmensben” nevezett. Az elektromos GLC az első modell az új MB.EA-M platformon, és a márka ígérete szerint „hatékonyságot és vezetési élményt kínál kompromisszumok nélkül”.
A Mercedes elektromos stratégiájának múltja és fordulata
Pontosan hét évvel ezelőtt kezdte komolyan venni a Mercedes az elektromobilitást. Az A- és B-osztály villanyváltozatai után 2018 szeptemberének elején bemutatták az EQC 400-at – egy elektromos SUV-t, amely az új EQ almárka első modellje volt. Az EQC a belső égésű GLC alapjaira épült, de elektromos hajtással, zárt fekete hűtőráccsal és lekerekített formákkal érkezett, amely 2025-ig meghatározta a Mercedes villanyautóinak arculatát.
Az EQC azonban nem aratott nagy sikert, és alig négy év után, 2024 közepén leállították a gyártását. Néhány héttel az EQC után az Audi is bemutatta saját elektromos SUV-ját, az e-tron quattrót, amely nagyobb akkumulátora miatt jobb eladásokat ért el – bár mára ez a modell is történelem. Az Audi időközben piacra dobta a Q6 e-tront, míg a Mercedes most a GLC EQ változatával lép előre. Akárcsak 2018-ban, most is egy fontos rivális áll színpadon: a BMW pénteken leleplezte az iX3 50 xDrive középkategóriás villany-SUV-ját.
Új stratégia: közelebb egymáshoz a benzines és villanymodellek
Mielőtt az adatok összehasonlítására rátérnénk, érdemes áttekinteni a GLC alapjait. Bár a név ismerős, a modell műszakilag semmit sem oszt meg a belső égésű változattal. Ez a Mercedes új stratégiáját tükrözi: az EQ név leválasztása helyett mostantól az elektromos és benzines autók közelebb kerülnek egymáshoz. Ugyanazt a modelltípust viselik (az elektromosak a „with EQ technology” toldattal), hasonló a formájuk, de eltérő platformon készülnek. Így mindkét hajtáslánc előnyei kiaknázhatók.
2025 első felében a GLC volt a Mercedes legkelendőbb modellje. Logikus lépés, hogy a sikeres koncepcióból elektromos változat is szülessen. A gyártó így fogalmaz: „A világ minden tájáról érkező ügyfél-visszajelzések formálták a fejlesztést. Megbízható, elegáns és egyértelműen GLC – mindent egy magasabb szintre emelve, amit a Mercedes-ügyfelek szeretnek.”
Külső megjelenés: ismerős, de modernebb részletekkel
Az új elektromos GLC mérföldkő a márka villanyos kínálatában, de a dizájn alapvetően ismerős marad. Bár a stuttgartiak „finomított formanyelvről” beszélnek, a külseje gyakorlatilag a benzines GLC vonalait követi. Az orr-rész a látványos hűtőráccsal karakteresebb lett, az oldal- és a hátsó rész viszont tipikus mai Mercedes: az EQE SUV lekerekített formáit idézi, míg a hátsó lámpák a CLA dizájnját viszik tovább – immár négy szegmenssel.
Egy változat a rajtnál: GLC 400 4MATIC
A GLC EQ az új MB.EA-M padlólemezre épül, amely kifejezetten elektromos hajtásra készült, ellentétben például a CLA MMA-platformjával, amely plug-in hibrideket is lehetővé tesz. Ugyanakkor a Mercedes új architektúrái számos közös modult használnak. A CLA-ban debütált EDU2.0 hátsó tengelyhajtás például itt is szerepet kap.
A bemutatón a GLC 400 4MATIC változatot leplezték le. Ez összkerékhajtást kapott két állandó mágneses szinkronmotorral, 360 kW rendszerteljesítménnyel. A hátsó tengelyen Mercedes-féle kétfokozatú váltó dolgozik, míg az első tengely lekapcsolható a hatékonyság növelésére. Az autó 4,3 másodperc alatt gyorsul százra, a végsebesség 210 km/h. Az WLTP fogyasztás 14,9–18,8 kWh/100 km között alakul felszereltségtől függően.
Akkumulátor és töltés: 800 voltos technológia
A 800 voltos rendszerű akkumulátor prizmás cellákból épül, nettó 94 kWh kapacitással. Ez 713 kilométeres WLTP-hatótávot jelent (a valóságban inkább 500 km körül). A DC villámtöltés csúcsteljesítménye 330 kW, amellyel 10-ről 80 százalékra 22 perc alatt tölthető. Az alap AC töltés 11 kW, felárért 22 kW is kérhető. Az autó már előkészített a kétirányú töltésre is, igaz, a szolgáltatás csak később indul. A Mercedes DC-alapú megoldást választott az AC helyett.
Az előző, 800 voltos CLA kapcsán felmerült 400 voltos töltőproblémákra reagálva a Mercedes most beépít DC/DC átalakítót, így a GLC a legtöbb gyorstöltőn kompatibilis lesz.
Rekuperáció, fékrendszer és hőszivattyú
A rekuperáció csúcsértéke 300 kW, így a fékezések 99%-a elektromos lehet. Az új „One Box” fékrendszer folyamatosan optimalizálja a fékhatást, és csökkenti a féktárcsa igénybevételét. A sofőr három fokozat közül választhat, vagy rábízhatja az automatikára.
Minden GLC-ben alap a többforrású hőszivattyú, amely a hajtáslánc és az akkumulátor hulladékhőjét, valamint a külső levegőt használja fel az utastér és az akkumulátor optimális hőmérsékletének biztosítására.
A futómű levegős rugózásra épül, folyamatosan állítható lengéscsillapítással, amely kényelmet és sportosságot egyaránt kínál. Opcióként 4,5 fokos hátsókerék-kormányzás is elérhető, ami szűk helyeken és parkoláskor nagy előnyt ad.
Tágas belső, prémium élmény és vontatási kapacitás
Az elektromos platform előnye az utastérben is érződik. A GLC EQ 13 centiméterrel hosszabb, tengelytávja 84 mm-rel nőtt. Ennek köszönhetően nagyobb a hátsó lábtér és a csomagtér: 570 literes alap, 1740 literig bővíthető. Emellett 128 literes első csomagtartó is jár. A vontatási kapacitás 2,4 tonna, ami lakókocsik, hajók vagy lószállítók húzására is elég.
Az utastérben az új MBUX Hyperscreen uralja a műszerfalat. Ezúttal nem három kijelzőt fedő üveglap, hanem egyetlen 39,1 colos panel, amely teljes szélességben fut. A kijelző negyedik generációs MBUX szoftvert kap, alatta pedig dupla vezeték nélküli telefontöltő is található.
A kijelzők tizenegyféle stílusban, színekkel és hangulatvilágítással variálhatók. Éjszaka 162 világító csillag teszi különlegessé a látványt. Az ár egyelőre nem ismert, de a felszereltség alapján biztosan a prémium szegmens tetején helyezkedik majd el. A piacra lépés 2026 első felében várható.
Adatösszehasonlítás: GLC 400 4MATIC vs. BMW iX3 50 xDrive
Mindkét SUV meglepően hasonló paraméterekkel érkezik. A BMW iX3 7 centivel rövidebb (4,78 m) és tengelytávja is rövidebb. A teljesítmény közel azonos: Mercedes 360 kW, BMW 345 kW, eltérő motorarchitektúrával. A BMW nyomatéka 645 Nm, a Mercedes értéke még nem ismert.
Mindkettő 800 voltos rendszert használ, de a BMW hengeres cellákat alkalmaz, nettó 108,7 kWh kapacitással, míg a Mercedes prizmás cellákkal 94 kWh-t kínál. Ennek megfelelően a BMW hatótávja 805 km WLTP, szemben a Mercedes 713 km-ével. A töltési teljesítmény is magasabb: BMW 400 kW, Mercedes 330 kW, ám a 10–80% töltési időben alig van különbség.
Praktikumban viszont a Mercedes vezet: 50 literrel nagyobb csomagtér, jelentősen nagyobb első csomagtartó, és 400 kg plusz vontatási kapacitás. Összességében mindkét modell másban erős, és a vásárlói igények, valamint az árak döntik majd el a versenyt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!