A BMW bemutatta az első, sorozatgyártásra érett Neue Klasse modellt: az új generációs BMW iX3-at. A tisztán elektromos Sports Activity Vehicle (SAV) a „Színtiszta vezetési élmény” új korszakát hozza el, teljesen új formanyelvvel és mélyreható technológiai ugrással. A hatodik generációs BMW eDrive akár 805 km WLTP-hatótávot és max. 400 kW DC-töltési teljesítményt kínál, új mércét állítva hatékonyságban és hosszú távú használhatóságban. Az autó új, négy „szuperagyból” álló elektronikai és szoftverarchitektúrája minden eddiginél intelligensebbé teszi a modellt, a „Heart of Joy” hajtás- és menetdinamika-menedzsment pedig a márkára jellemző precíz kezelhetőséget emeli új szintre.
Gyártás Debrecenben, piacra lépés 2026-tól
Az első Neue Klasse BMW-t a BMW Group debreceni üzemében kezdik gyártani, 2025 őszétől. Az induló változat a BMW iX3 50 xDrive, elektromos összkerékhajtással és 345 kW teljesítménnyel. A piaci bevezetés Európában 2026 tavaszán, az USA-ban 2026 nyarán startol; Kínában a helyi igényekre szabott verzió gyártása és kiszállítása szintén 2026 tavaszán indul Senjangból. Később további, tisztán elektromos kivitelek – köztük belépőmodell – is érkeznek.
Új formanyelv: letisztult, karakteres, időtálló
A dizájn egyszerre modern és időtlen, a BMW eredeti arculatának mai újraértelmezése. A függőleges orrkialakítás, a szoborszerű „vese”, valamint az iker fényszórók a márka védjegyeit új, fénygrafikára építő, krómmentes megjelenéssel hozzák vissza. Méretek: hossz 4 782 mm, szélesség 1 895 mm, magasság 1 635 mm. A formaterv aerodinamikailag is előnyös: a Cd 0,24. Az új BMW iX3 csomagtere 520 liter, az ülések döntésével ez 1 750 literre növelhető; míg az első csomagtér (frunk) 58 literes. Vonóhoroggal akár 2 000 kg tömegű utánfutó vontatható.
Belső tér: modern, vezetőközpontú, tágas
A kabin a digitális funkciókra optimalizált, letisztult és tágas. Az új „lebegő” műszerfal meleg hatású szövetborítással és hangulatvilágítással ölel körbe, a nagy üvegfelületek és az opcionális panorámatető világos, barátságos atmoszférát ad. A minimalista ülések hosszú távon is kényelmesek, az új kormány és középkonzol praktikus tárolókkal érkezik. A felszereltségi világok (Essential, Contemporary, M Sport, BMW Individual) a modern belsőépítészet és a Neue Klasse technológiáinak harmóniáját hozzák; a választék Veganza, M PerformTex és Merino (BMW Individual) kárpitokat is kínál. Már a kezdetektől elérhető M Sport és M Sport Pro csomag.
BMW Panoráma iDrive: digitális élmény új szinten
Az iX3 az első sorozatgyártású BMW, amely megkapta a BMW Panoráma iDrive rendszert. A koncepció lényege, hogy a digitális és fizikai kezelőelemek aránya a „kezek a kormányon, szemek az úton” elvét szolgálja. Négy fő elem dolgozik össze:
- BMW Panoramic Vision – A-oszloptól A-oszlopig vetített információ a szélvédő teljes szélességében, személyre szabható tartalommal.
- BMW 3D Head-Up Display (opció) – Térbeli navigáció és AD-funkciók „az útra rajzolva”.
- Központi kijelző – Ergonomikusan a kormány mellett, QuickSelect widgetekkel.
- Új multifunkciós kormány – Fényjelzések, dombornyomott felületek, haptikus visszajelzés.
Az alap az új BMW X operációs rendszer, amely BMW ID-val mély személyre szabhatóságot, Intelligent Personal Assistant-t (új hangokkal, friss vizualitással, proaktív javaslatokkal), HypersonX hangzásvilágot, továbbá Maps-et töltéshez optimalizált útvonaltervezéssel ad. A fedélzeti szórakozás része a Spotify, AirConsole-játékok, YouTube, Disney+, valamint a Zoom videóhívás; a Digital Key Plus a nagy gyártók okostelefonjaival és okosóráival működik. A ConnectedDrive Store több mint hatvan külső alkalmazást kínál; a Digital Premium csomag kibővített biztonságot, navigációt és korlátlan adatforgalmat ad.
Hatodik generációs BMW eDrive: hatékonyság, hatótáv, 800 V
A Neue Klasse alapja a 6. generációs BMW eDrive:
- Villanymotorok: hátul EESM (elektromosan gerjesztett szinkron), elöl ASM (aszinkron) – a technológiai semlegesség jegyében.
- Rendszerteljesítmény: 345 kW, 0–100 km/h: 4,9 s, 645 Nm; végsebesség 210 km/h.
- Akkumulátor: új, hengeres cellák, cell-to-pack koncepció, a csomag szerkezeti elemként integrált (pack-to-open-body). Hasznos kapacitás: 108,7 kWh, WLTP szerint akár 805 km.
- Az 5. generációhoz képest –40% energiaveszteség, –10% tömeg és –20% gyártási költség. +20% cellaszintű energiasűrűség, +30% töltési sebesség.
Töltés: 400 kW DC, rövidebb megállók, kétirányú funkciók
Az 800 V-os architektúra akár 400 kW DC-vel számol: 10 perc alatt ≈372 km hatótáv tölthető, 10–80%: 21 perc. Fejlett akkukondicionálás és a BMW saját kapcsolómátrixos akkumenedzsmentje miatt 400 V-os DC-oszlopokról is hatékony a töltés. AC-n széria 11 kW, opcióként 22 kW.
Újdonság a kiterjedt bidirekcionális töltés:
- V2L – külső fogyasztók ellátása útközben,
- V2H – háztartási energiatárolás napelemmel,
- V2G – hálózati visszatáplálás, potenciális bevétellel.
Az új Wallbox Professional (DC) otthoni/munkahelyi V2H/V2G-képes, a Plug & Charge Multi Contract akár 10 eltérő szolgáltatói szerződést kezel. Az intelligens töltőfedél AI-alapon nyílik-zárul, a My BMW App pedig a pillanatnyi töltési sebességet és görbét is megjeleníti.
„Heart of Joy” és a négy „szuperagy”: szoftveralapú BMW
A Neue Klasse teljesen új elektronikai architektúrája négy nagy teljesítményű számítógépre épül. Ezek együtt adják a szoftveralapú jármű alapját:
- „Heart of Joy”: a hajtás, fék, visszatáplálás és kormányzás integrált menedzsmentje, akár tízszer gyorsabb feldolgozással – lineáris gázreakció, finom erőátvitel, stabilitás és hatékonyság. A hétköznapokban a fékezések ≈98%-a kizárólag rekuperációval történik.
- „Az automatizált vezetés szuperagya”: a vezetőtámogató és parkoló rendszerek számítási kapacitása a korábbi vezérlőkhöz képest ≈20×.
- Infotainment és komfort: mély integráció a My BMW App-pal, OTA-frissítések, AI-képességek.
- Zónázott kábelköteg: –30% tömeg, –600 m vezeték; digitális „smart eFuse” a hagyományos biztosítékok helyett.
A BMW Symbiotic Drive és a vezetőasszisztensek szervesen olvadnak össze a vezető szándékaival: a Motorway Assistant hosszabb ideig engedi a kéz nélküli haladást, a City Assistant a közlekedési lámpákat is felismeri. A finomhangolt tempomat enyhe fékérintésre sem lép ki azonnal – a működés természetesebb, folyamatosabb.
Felszereltség, személyre szabás, kényelem
Kívül egy alap és öt metál fényezéssel indul az új iX3 kínálata; a széria 20” könnyűfém felni mellé 20/21/22” exkluzív keréktárcsák, köztük Air Performance opciók választhatók. Bent fűthető, elektromosan állítható első ülések, kétzónás klíma, Comfort Access, elektromos csomagtérajtó, vezeték nélküli telefontöltés az alapcsomagban. Opcionálisan háromzónás klíma, adaptív fényszóró-csomag, Iconic Glow világító vesék, Harman Kardon 13 hangszóró, kormányfűtés, különleges bevonatú panorámatető (napenergia-szűrés, 100% UV-védelem).
Körforgásos szemlélet és CO₂-csökkentés: kézzelfogható eredmények
A BMW holisztikus megközelítéssel csökkentette az iX3 teljes életciklusú CO₂-lábnyomát az elődhöz képest >30%-kal(≈34% 200 000 km-re vetítve). Az ellátási lánc karbonlábnyoma –35%, a debreceni gyár normál üzemben fosszilis energiahordozóktól mentes.
A modell ≈1/3-ban másodlagos anyagokból készül:
- motortér termoplasztok, frunktároló és burkolata ≈30% újrahasznosított tengeri műanyag,
- Econeer üléskárpit-fonal 100% újrahasznosított PET,
- tetőkárpit és szőnyegek fonala 100% újrahasznosított,
- futóműben 80% másodlagos alumínium (forgócsapágyak, kerékagy-tartók),
- keréktárcsák 70% másodlagos alumíniumtartalmú öntvényből.
A számítások szerint, európai energiamixszel töltve a teljes CO₂e-előny már ≈21 500 km után jelentkezik (WLTP vegyes), megújuló árammal töltve pedig ≈17 500 km-nél.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!