A Tesla austini robotaxi-szolgáltatásában szeptembertől lényeges változás lépett életbe: a biztonsági felügyelő többé nem az anyósülésen, hanem ismét a vezetőülésben kap helyet. Bár ez első pillantásra az autonóm jövőkép visszalépésének tűnhet, valójában a biztonság és a jogi megfelelés miatt vált indokolttá.
Miért kerül vissza a sofőr a volán mögé?
Korábban a Tesla munkatársai az utasoldalról figyelték az önvezető autókat, kezük állandóan a vészleállító gombon. Ez a városi, lassabb forgalomban elegendőnek bizonyult. Most azonban, hogy a rendszer már autópályán is üzemel, a felügyelőnek közvetlen hozzáférést kell kapnia a kormányhoz és a pedálokhoz. Ezért a Tesla visszatért a klasszikus, „biztonsági sofőrös” működési módhoz.
Szabályozási kényszer Texasban
A változás időzítése sem véletlen: 2025. szeptember 1-jén Texasban életbe lépett az önvezető járművekre vonatkozó új, szigorúbb szabályozás. A Tesla FSD rendszere továbbra is csak 2. szintű vezetéstámogató technológia, ezért törvényileg megkövetelték, hogy a felügyelő ténylegesen a vezetőülésben tartózkodjon. Így a robotaxi-flotta a jelenlegi szabályok szerint is legálisan működhet, anélkül hogy teljes autonómiát kellene bizonyítania.
Illúzió kontra valóság
A sofőr visszaültetése elsőre csalódás lehet azoknak, akik teljesen vezető nélküli jövőre számítottak. Ugyanakkor a lépés biztonságosabb és jogszerűbb működést tesz lehetővé, és lehetővé teszi a Tesla számára, hogy folytassa szolgáltatását anélkül, hogy technológiai vagy jogi akadályokba ütközne. Bár a futurisztikus kép némileg szertefoszlott, a Tesla robotaxi-projektje továbbra is előremutató kísérlet, amely hosszú távon közelebb vihet a valóban autonóm közlekedéshez.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!