A Proton hivatalosan is elindította első helyi elektromosautó-összeszerelő üzemét, amellyel Malajzia célja, hogy felgyorsítsa az elektromobilitás iparágának fejlődését. Az üzem az Automotive High-Tech Valley területén található, Perak állam nyugati részén, amely az ország autóipari központjának számít.
A gyár éves kezdeti kapacitása 20 ezer jármű, amely a Proton szerint a jövőben akár 45 ezer darabra is bővíthető.
A gyár beruházásának részletei
Az új üzem 5,57 hektáros területen helyezkedik el, az első építési fázis költsége mintegy 47 millió maláj ringgit (nagyjából 9,5 millió euró). A gyártásban már működnek a kulcsfontosságú sorok, például a gumiabroncs-manipulátorral felszerelt alvázsor, a hátsó rész-összeszerelő vonal, a rugókompresszor gép és a raklap-összeszerelő sor. A végső összeszerelést a fő szalag végzi, amely az alvázsorral összehangoltan működik.
Munkahelyteremtés és infrastruktúra
A beindítási időszakban 30 munkatársat alkalmazott a Proton, akik kritikus technikai és operatív feladatokat látnak el. A teljes felfutás után azonban több mint 200 dolgozó kaphat munkát az üzemben. Az infrastruktúra fejlesztése érdekében a Proton együttműködési megállapodásokat írt alá a Railway Assets Corporationnel (RAC) és a Keretapi Tanah Malayu (KTM) vasúttársasággal. A cél egy vasúti áruszállítási kapcsolat és egy logisztikai vasúti csomópont létrehozása az Automotive High-Tech Valley területén.
Történelmi mérföldkő a Proton számára
„Az elektromosautó-üzem elindítása történelmi mérföldkő a Proton és Malajzia autóipara számára. Ez a korszerű technológiával felszerelt és bővíthetőségre tervezett létesítmény lesz a háttere annak az elköteleződésünknek, hogy világszínvonalú elektromos járműveket állítsunk elő. A Proton e.MAS 7, amelyet a maláj vásárlók már kedvezően fogadtak, csak a kezdet a fenntartható jövő felé vezető utunkon” – mondta Dr. Li Chunrong, a Proton vezérigazgatója.
Rekordgyors építkezés
A gyár építése 2025 februárjában kezdődött, és mindössze hét hónap alatt jutott el a termelésindításig, ami rendkívül gyorsnak számít. Eredetileg 2025 végére tervezték a befejezést, és az akkori számítások szerint a teljes beruházás 82 millió ringgitbe (kb. 18 millió euró) került volna.
Geely szerepe és kormányzati támogatás
A Proton többségi tulajdonosa a maláj DRB HICOM konglomerátum, míg a kínai Zhejiang Geely Holding Group 49,9 százalékos részesedéssel rendelkezik. A gyár átadásán Anwar Ibrahim maláj miniszterelnök kiemelte, hogy a Geelyt arra biztatják, ne csak gyártókapacitást hozzon az országba, hanem képzési és oktatási központokat is: „Azt szeretnénk, ha a Geely ezt a lehetőséget arra használná, hogy ne csak autókat gyártson, hanem kiválósági központot is alapítson képzés és oktatás céljából.”
Malajzia elektromosautó-stratégiája 2030-ig
Malajzia célja, hogy regionális központtá váljon az elektromos járművek területén, és 2030-ra az újautó-eladások 20 százalékát villamosított modellek adják.
Az elmúlt időszakban több jelentős előrelépés is történt:
- 2024 elején a Neta megkezdte saját EV-üzemének építését.
- Júliusban a Shell megnyitotta egyik legnagyobb töltőközpontját.
- Augusztusban az Infineon elindította új SiC félvezetőgyárát.
- Ugyanebben a hónapban átadták az ország első akkucsere-állomását is.
Mindezek azt jelzik, hogy Malajzia valóban komolyan veszi az elektromos mobilitási fordulatot, amelynek központi eleme immár a Proton új üzeme.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!