A BYD augusztusban már a második egymást követő hónapban mérsékelte a gyártást, miután összesen 353 090 elektromos és plug-in hibrid autót gyártott le. Ez 3,8 százalékkal kevesebb, mint 2024 augusztusában. Júliusban már 0,9 százalékos visszaesést regisztráltak, most pedig újabb 3,78 százalékos csökkenést. Ilyen sorozatos gyártáscsökkenésre legutóbb a 2020-as koronavírus-időszakban volt példa.
A tisztán elektromos modellek értékesítése ugyan újra emelkedésnek indult, de a plug-in hibridek eladásai jelentősen visszaestek.
Az árháború hatásai
A Reuters szerint a tendencia a kínai autópiac általános állapotával függ össze. A BYD által elindított árháború most már a saját működésére is visszaütött. A gyártó kénytelen volt műszakokat leépíteni és új gyártósorok beindítását elhalasztani, hogy alkalmazkodjon a csökkenő kereslethez.
Kormányzati szigorítások
A pekingi kormányzat fokozott felügyeletet vezetett be. Júniusban arra szólították fel a nagy autógyártókat, hogy mérsékeljék a kedvezményháborút, júliusban pedig nyilvánosságra hozták, hogy 2016 és 2020 között csalások történtek az elektromosautó-támogatásokkal kapcsolatban, többek között a BYD-nél is. Emellett vizsgálat indult a „nulla kilométeres használt autók” gyakorlata ellen, amikor új járműveket rövid időre belföldön regisztrálnak, majd külföldön használtként értékesítenek.
Kínai piac gyengélkedése, export szárnyalása
Globális szinten a BYD augusztusban enyhe növekedést ért el, elsősorban az európai piacnak köszönhetően. Kínában viszont már negyedik hónapja tart a visszaesés: az eladások éves összevetésben 14,3 százalékkal, 292 813 darabra estek. A BYD értékesítésének csupán ötöde történik külföldön, így továbbra is erősen függ a hazai piactól.
Augusztusban összesen 373 626 autót adott el a vállalat, ebből 80 813 darabot exportált, ami 157 százalékos ugrás. Az akkumulátoros elektromos autók eladásai 199 585 darabra nőttek (+34,4% éves szinten), míg a plug-in hibridek 171 916 darabra estek vissza (−22,7%). Bár júliushoz képest utóbbiaknál 5,4 százalékos javulás látszik, az éves trend továbbra is negatív.
Veszélyben az éves cél
A BYD idei célja 5,5 millió autó értékesítése, de az augusztusi adatok alapján nyolc hónap alatt ennek csupán 52,1 százalékát teljesítette. Ez azt jelenti, hogy a hátralévő hónapokban rendkívül erős növekedésre lenne szükség.
A China Merchants Bank International szakértői szerint a cél szinte biztosan nem teljesül, ők inkább 4,9 millió autó eladását prognosztizálják év végéig. Ez jól mutatja, hogy a BYD kénytelen lehet lassítani az elmúlt évek rendkívül agresszív bővülésén.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!