A VinFast 2025 októberében a brüsszeli Busworld Europe kiállításon mutatja be első elektromos buszait, az EB 8 és EB 12 modelleket, amelyek akár 400 kilométeres hatótávval is bírhatnak. A bemutató mérföldkő, hiszen ezzel a vietnámi autógyártó hivatalosan is belép az európai közösségi közlekedési piacra.
Az EB 8 és EB 12 fő jellemzői
A gyártó közlése szerint az EB 12 teljes mértékben megfelel az UNECE és CE előírásoknak, és kifejezetten az európai üzemeltetési környezethez tervezték. Mindkét busz lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorral működik, amelyet a világ élvonalbeli beszállítói, például a CATL és a Gotion szállítanak. Az akkumulátorok akár 422 kWh kapacitást kínálnak, amely 400 kilométeres hatótávot biztosíthat. A buszok támogatják a 140 kW-os gyorstöltést, így két-három óra alatt teljesen feltölthetők.
Az EB 12 várhatóan egy 12 méteres szólóbusz, míg az EB 8 egy 8 méteres midibusz lesz, a pontos műszaki részleteket – például az utaskapacitást és a méreteket – a Busworld Europe premierjén hozzák nyilvánosságra.

VinFast közösségi közlekedési stratégiája
Az elektromos buszok mellett a VinFast bemutatja európai közlekedési stratégiáját is, amelynek középpontjában a kontinens szakértőivel és beszállítóival való partnerség áll. A megközelítés hasonló ahhoz, ahogy a cég elektromos SUV-modelljeit – például a VF 6 és VF 8 típusokat – vezette be az európai piacra.
Le Thi Thu Thuy, a VinFast elnöke hangsúlyozta: „Európa osztozik a VinFast zöld jövőképében, és a Busworldön bemutatott elektromos buszmodellek erős üzenetet hordoznak a vállalat hosszú távú elköteleződéséről a régió iránt. Egy átfogó, zöld átállási ökoszisztémát építünk, hogy a villamosított közlekedést minden eddiginél hozzáférhetőbbé tegyük. Folyamatosan bővülő termékpalettánkkal biztosak vagyunk abban, hogy hozzájárulunk a zéró emissziós közlekedés kialakításához Európában.”
Illeszkedés az európai zöld átálláshoz
A VinFast kiemelte, hogy európai terjeszkedése összhangban van a Párizsi Klímaegyezmény és az EU zöld célkitűzéseivel. Ezek közé tartozik a kibocsátások 43 százalékos csökkentése 2030-ra, valamint az, hogy 2035-re minden új busz zéró emissziós legyen.
A VinFast már Vietnamon belül is komoly tapasztalatot szerzett: négy éve üzemeltet elektromos buszokat, és évi 1500–2000 jármű gyártására képes. Az európai piacra szánt modellek minden gyártási folyamata megfelel a CE-előírásoknak.
Zöld városok építéséért
A VinFast az EB 8 és EB 12 bemutatásával az „okos, zöld és fenntartható városok” építéséhez kíván hozzájárulni. Küldetésük, hogy az elektromos mobilitás ne csak az egyéni közlekedésben, hanem a közösségi szállításban is elérhető és elterjedt legyen. Az új buszok megjelenése egyértelműen azt üzeni, hogy a VinFast hosszú távra tervez Európában, és kulcsszereplővé kíván válni a közösségi közlekedés elektromos átállásában.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!