Kína új szolgáltatással erősíti jelenlétét az európai autópiacon: a China EV Marketplace bejelentette, hogy mostantól közvetlen házhoz szállítással kínálja a kínai elektromos autókat az EU vásárlói számára. Ez forradalmi lépés, hiszen korábban az importőröknek a vámolási procedúrákon és a kikötői átvételen kellett átesniük, mielőtt átvehették volna a járműveket.
Mostantól a folyamat egyszerűbb: az ügyfél online kiválasztja a modellt, a vállalat pedig minden szükséges papírmunkát és logisztikai lépést elintéz, egészen a garázsig történő házhoz szállításig.
Amerikától búcsút vesznek, Európára fókuszálnak
A szolgáltatás bevezetésével egy időben a vállalat azt is közölte, hogy elhagyják az amerikai piacot. A döntést a magas importvámok és az alacsony kereslet indokolta: az elmúlt hónapokban az USA-ban alig harminc autót értékesítettek, többségüket kísérleti, tesztcélokra.
Jakub Gersl, a China EV Marketplace operatív igazgatója a CarNewsChina.com-nak úgy fogalmazott: „Ez az első alkalom, hogy európai vásárlók közvetlenül Kínából rendelhetnek homologizált villanyautót, amelyet minden ügyintézéssel együtt egyenesen házhoz szállítunk.”
Gyorsan növekvő eladások és átalakuló kínálat
A China EV Marketplace az idei év első félévében 7000 autót adott el világszerte, ami 66 százalékos növekedést jelent 2024-hez képest. A bővülést főként a plug-in hibrid modellek hozták, mivel az EU-ban a tisztán elektromos autókra akár 35 százalékos vámot is kivethetnek.
A kiterjesztett hatótávú elektromos járművek (EREV) viszont szinte teljesen eltűntek a kínálatból. Bár Kínában rendkívül népszerűek, az Európai Unió ugyanolyan kategóriába sorolja őket, mint a tisztán elektromos autókat, így a vámteher miatt az exportjuk gazdaságtalanná vált.
Európa lett a kínai villanyautók új célpontja
Míg az amerikai piac gyakorlatilag összeomlott, Európában egyre erősebb a kínai autók jelenléte. A Jato Dynamics 2025 júniusában közzétett adatai szerint a kínai márkák májusban 111 százalékos növekedést produkáltak, 65 808 járművet regisztrálva. Ez az európai autópiac 5,9 százalékos részesedését jelentette, míg egy évvel korábban csupán 2,9 százalékos volt a piaci súlyuk.
A legnagyobb kérdés most az, hogy a közvetlen házhoz szállítás mennyire fogja tovább ösztönözni a vásárlási kedvet. Az biztos, hogy a kínai gyártók a vámháborúk és kereskedelmi akadályok ellenére is egyre nagyobb szeletet hasítanak ki az európai villanyautó-piacból.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!