A kínai elektromobilitás forradalma egyre erősebben szorítja háttérbe a hagyományos belső égésű motorokat. Ennek egyik legújabb jele, hogy az állami tulajdonú Dongfeng autógyártó eladásra kínálta a Honda kínai modelljeihez motorokat gyártó közös vállalat, a Dongfeng Honda Engine 50 százalékos részesedését.
Licit szeptemberben: kérdéses az érték
A társaság a bejelentést a Guangdong United Assets and Equity Exchange platformon tette közzé, ahol szeptember 12-ig lehet licitálni a tulajdonrészre. Minimális árat azonban egyelőre nem határoztak meg, így teljesen nyitott, hogy mennyit tud Dongfeng realizálni a részesedés értékesítéséből.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy a guangzhoui üzem, amely 1998 óta működik, már nem nyereséges. Tavaly 227,8 millió jüan veszteséget könyvelt el (kb. 27 millió euró), miközben 3,3 milliárd jüan (392 millió euró) adósság is terheli a vállalatot.
Honda gyárak Kínában: visszaesés és kapacitáscsökkentés
Japán sajtóértesülések szerint a Honda már az év elején a felére csökkentette a kínai motorgyár kapacitását. A japán autógyártók közül többen is alábecsülték a villanyautókra való átállás ütemét, és emiatt a belső égésű motorokra építő modelljeikkel piaci részesedést veszítettek. Ezzel szemben a kínai riválisok – mint a BYD, Leapmotor és Li Auto – eladásai szinte robbanásszerűen nőnek, az Xpeng és a Nio pedig folyamatosan bővülő értékesítési számokat jelent.
A Dongfeng tavaly mindössze 1,5 millió autót adott el, miközben 2016-ban még 3,8 millió járművet értékesített. Az idei évben felmerült ugyan a Dongfeng és a Changan közötti összeolvadás lehetősége, ám ez végül nem valósult meg. A belsőégésű motoros üzletág csökkenő jelentősége így egyértelművé vált a Honda közös vállalatból való kivonulással is.
Új energia járművek: a Honda nagy dobása Kínában
Fontos kiemelni, hogy a Honda és a Dongfeng más területeken továbbra is szorosan együttműködik. 2024 októberében közösen nyitottak meg egy új energia járművek (NEV) gyárát Wuhanban, amelynek éves kapacitása 120 ezer autó.
A Honda a tervei szerint 2027-ig tíz új elektromos modellt dob piacra Kínában, köztük az e:N sorozatot. A legnagyobb figyelmet azonban a Ye sorozat kapja, amelyet 2024 áprilisában mutattak be, és amelytől a Honda azt reméli, hogy kulcsszerepet játszik majd a kínai elektromos átállásban. Továbbá a Honda célja, hogy 2035-re teljes egészében elektromos márkává váljon Kínában, és ezzel versenyképes alternatívát kínáljon a hazai óriásokkal szemben.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!