A 2012 és 2015 között gyártott, 451-es sorozatú Smart ED3 (Electric Drive 3) elektromos autókhoz már nem érhető el gyári csereakkumulátor. A Mercedes-Benz, a Smart akkori tulajdonosa, inkább egy külső javítási megoldás felé irányítja az ügyfeleket, ahelyett hogy új akkumulátort kínálna.
A Smart ED3 közel 13 éve úttörő szereplő volt az európai elektromosautó-piacon, hiszen ez volt az első, nagy sorozatban gyártott, teljesen elektromos Smart, amely a nagyközönség számára is elérhető volt. Elődjei, az ED1 és ED2, csupán korlátozott darabszámban, flottatesztekre készültek. A típusból mintegy 16 ezer darab gördült le a franciaországi Hambach gyártósoráról. Kezdetben a hibás akkumulátorok cseréje garanciális vagy bérleti program keretében gond nélkül zajlott – mára azonban a helyzet gyökeresen megváltozott.
A „vegyes cellás” akkuk kora és vége
2019-től a Mercedes már nem új akkumulátorokat épített be, hanem úgynevezett „vegyes cellás” csomagokat. Ezek olyan korábbi akkumulátorokból készültek, amelyekből a hibás cellákat eltávolították, a működőképes cellákat pedig új modulokba rendezték. Mostanra azonban ezek a felújított akkuk is elfogytak, és teljesen új, gyári akkumulátor nincs raktáron.

A Mercedes-Benz a Spiegel Online megkeresésére nem erősítette meg egyértelműen a teljes készlethiányt, de megerősítette: külső partnerrel kidolgozott javítási megoldást kínálnak. Úgy tűnik, ebben a Bosch szervizhálózat is szerepet kaphat, de hivatalos megerősítés még nem történt.
Független műhelyek menthetik meg az autót
Az elektromos autókra szakosodott független szervizek – például a berlini EV Clinic – képesek a hibás cellák cseréjére és felújításra. A Smart Emotion blog szerkesztője, Moritz Leicht, saját Smart ED3 modelljén végzett beavatkozásról számolt be: három sérült cellát cseréltek ki, a javítás 900 euróba került. A műtét után az akkumulátor kapacitása 75%-ról 95%-ra nőtt.
Kritikus gyenge pont: a 12 voltos akkumulátor
Az ED3 típusnál gyakran előfordul, hogy a kapacitás hirtelen és drasztikusan csökken. Ennek oka sokszor a 12 voltos indítóakkumulátor meghibásodása, amely a jármű indítását és világítását látja el. Ha ez tönkremegy, a nagyfeszültségű akkumulátor mélykisülhet, ami visszafordíthatatlan cellakárosodást okozhat.
A gyártás leállása és következményei
A Smart ED3 akkucelláit Németországban, a Li-Tec gyárban készítették, amely az Evonik és a Daimler közös vállalkozása volt, Kamenzben. 2014-ben a Daimler teljesen átvette a cellagyártást, azonban 2015 végén leállította azt. Ez a gyártási leállás közvetlen oka annak, hogy mára teljesen elfogytak a csereakkumulátorok.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!