Norvégiában újabb mérföldkőhöz érkezett az elektromobilitás térnyerése, hiszen 2025 júliusában az újonnan regisztrált személyautók 97,2 százaléka már tisztán elektromos meghajtású volt. Ez minden korábbinál magasabb havi piaci részesedést jelent, és egyértelmű jelzés arra, hogy a belső égésű motoros járművek gyakorlatilag eltűnőben vannak a norvég piacon.
Csak elenyésző számban maradtak más hajtású járművek
A hivatalos adatok szerint júliusban csupán 272 darab nem tisztán elektromos autó kapott rendszámot az országban. Bár a 9 291 darab „zéró kibocsátású” új regisztráció elvileg magába foglalhatna néhány hidrogénmeghajtású modellt is, ezek Norvégiában elhanyagolható számban vannak jelen, így a teljes mennyiség akkumulátoros elektromos járműveket (BEV-eket) jelent.
A fennmaradó új regisztrációk közül mindössze 101 plug-in hibrid (PHEV), 60 hagyományos hibrid (HEV), 86 dízel és 25 benzines autó került forgalomba. Így a hibridek összesített részesedése 1,7 százalék, a dízeleké 0,9 százalék, míg a benzineseké mindössze 0,3 százalék volt júliusban.
Az év eddigi részében is az elektromosok dominálnak
A január és július közötti időszakban az elektromos autók piaci részesedése 94,1 százalék volt, amely jelentős ugrás a 2024-es év hasonló időszakában mért 85,6 százalékhoz képest. Ezzel szemben a hibridek részesedése 4,3 százalékra esett vissza (2024-ben még 10,7%), a dízelek 1,3 százalékon, míg a benzinesek 0,4 százalékon állnak – ezek mind csökkenést mutatnak.
Júliusban újra megugrottak az eladások
Norvégiában a július hagyományosan csendesebb hónap az újautó-piacon, főként mivel az ország teljes mértékben importálja a járműveket. Ennek ellenére idén 48 százalékkal több új autót regisztráltak, mint 2024 júliusában, köszönhetően az elektromos modellek iránti kereslet felfutásának.
Øyvind Solberg Thorsen, a Norvég Közúti Forgalmi Információs Tanács (OFV) vezetője szerint a növekedés mögött régóta várt előrendelések teljesítése és a gyártók kedvezményei állnak. Ez azt jelzi, hogy nemcsak a kereslet, hanem a kínálat is fokozatosan alkalmazkodik a zéró emissziós mobilitás követelményeihez.
Kiegyenlítettebb modellverseny, de a Tesla még mindig vezet
A 2025. júniusi hónaphoz képest, amikor a Tesla Model Y egyeduralkodó volt 25 százalékos piaci részesedéssel és több mint 5 000 eladott példánnyal, júliusban sokkal kiegyensúlyozottabb eloszlás alakult ki. A Model Y ugyan továbbra is piacvezető, de már csak 715 példányban kelt el, ami 7,5 százalékos részesedést jelent.
A második helyen a Skoda Enyaq végzett 574 eladással, ezt követte a Volkswagen ID.4 (408 darab), majd a BYD Sealion 7 380 példánnyal. A Ford Explorer először került be a Top 10-be, amelyet tovább erősít, hogy a tíz legnépszerűbb modell fele a Volkswagen csoport MEB platformjára épül, köztük az ID.3 és ID.7 is.
Norvégia: élő példa az elektromos átállás sikerére
A norvég adatok nemcsak európai, hanem globális szinten is kiemelkedő példát nyújtanak arra, hogyan válthat át egy ország a belső égésű motorokról a tisztán elektromos hajtásra. A magas arány mögött nem csupán a vásárlói attitűd, hanem a tudatos szabályozói környezet és a kiépített töltőinfrastruktúra is ott áll. Ez a siker pedig nemzetközi szinten is tanulságul szolgálhat azoknak az országoknak, amelyek még csak most kezdik el az elektromos járművek tömeges elterjesztését.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!