A Ford Motor Company a 2025 második negyedévét veszteséggel zárta, annak ellenére, hogy árbevétele éves szinten 5 százalékkal, 50,2 milliárd dollárra emelkedett. A nettó eredmény viszont mínusz 36 millió dollárt tett ki, míg egy évvel korábban még 1,8 milliárd dolláros nyereséget könyvelhettek el.
Költségnövekedés és vámteher húzza vissza a vállalatot
A gyenge pénzügyi eredményeket elsősorban az elektromos járművek üzletágának növekvő kiadásai és a Trump-korszak béli kedvezőtlen vámintézkedések okozták. A Ford külön figyelmeztetésben jelezte, hogy az importvámok az eredetileg várt 1,5 milliárd dollár helyett már 2 milliárd dollárnyi terhet jelentenek az idei évben.
Jim Farley vezérigazgató szerint az amerikai gyártású járművekhez szükséges alkatrészek jelentős része továbbra is importból érkezik, így a vámok közvetlenül befolyásolják a nyereségességet. A negyedév során csak a vámterhek 800 millió dollárral rontották a pénzügyi eredményt.
Nemzetközi versenyhátrány és módosított előrejelzés
A vállalat vezetése aktív tárgyalásokat folytat a Fehér Házzal a vámkönnyítések ügyében, különösen annak fényében, hogy a japán versenytársak – például a Toyota – kedvezőbb vámpolitikai környezetben működhetnek. Sherry House pénzügyi igazgató külön kiemelte, hogy a Mexikóból és Kanadából érkező alkatrészekre kivetett vámok nemcsak magasabbak a vártnál, de tartósan érvényben is maradnak, ami tovább fokozza a nyomást.
A Ford ezért módosította az éves EBIT (kamat- és adófizetés előtti eredmény) előrejelzését, amely most már csak 7,5 milliárd dollárra rúg, a korábbi 7–8,5 milliárd dolláros sáv helyett.
1 milliárd dolláros költségcsökkentési program indul
A vállalat egy átfogó, 1 milliárd dolláros költségcsökkentési programmal kívánja mérsékelni a vámhatásokat. Ennek része az ellátási lánc hatékonyságának javítása, valamint célzott árképzési lépések bevezetése. Az üzletági bontás szerint a Ford Pro haszongépjármű-divízió erőteljes növekedést mutatott, míg az elektromos járművekkel foglalkozó „Ford Model e” részleg 1,3 milliárd dolláros üzemi veszteséggel zárt.
Ez akkor is jelentős mínusz, ha figyelembe vesszük, hogy az elektromos üzletág bevétele az új európai modellek hatására megduplázódott, elérve a 2,4 milliárd dollárt.
Stratégiai újrahangolás: fókusz a hagyományos modelleken
A negatív eredmények fényében a Ford ismét nagyobb hangsúlyt helyez a belső égésű motoros modellek értékesítésére, különösen az amerikai kisvárosi piacon és a haszongépjármű-szegmensben. A vállalat stratégiáját jelentősen befolyásolta, hogy a Trump-adminisztráció alatt enyhültek a korábban szigorú kaliforniai környezetvédelmi előírások, illetve csökkent a szén-dioxid-kibocsátási kvóták költsége, ami 1,5 milliárd dollárnyi költségcsökkenést eredményezett.
Új elektromos modellek bemutatása közeleg
A Ford augusztusra nagy horderejű bemutatót tervez, amely során részletesen bemutatják az Egyesült Államokban gyártandó új, elektromos zászlóshajó-modelleket. Ezek között szerepel egy középkategóriás elektromos pick-up is, amelynek piaci bevezetését 2027-re tervezik.
A bemutató célja, hogy megerősítse a befektetők és a piac számára: a Ford továbbra is elkötelezett az elektromobilitás jövője mellett, még akkor is, ha közben rövid távon költségoptimalizálással és újrapozícionálással kell egyensúlyt teremtenie.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!