Több millió dollárral száll be a BMW az amerikai akkutechnológiai innovációba

0

BMW i Ventures, a német autógyártó technológiai befektetési alapja 11 millió dollárt invesztált a kaliforniai székhelyű Estes Energy Solutions nevű startupba. Az amerikai vállalat célja, hogy egy akkukémia-független, moduláris akkumulátorrendszert fejlesszen ki, amely alkalmas lesz különböző iparági felhasználásra – az elektromos járművektől kezdve a haditechnikán át az állandó energiatárolásig.

A befektetés révén az Estes Energy eddig összesen 20 millió dollárnyi tőkét gyűjtött össze, amely lehetővé teszi, hogy véglegesítsék a fejlesztés alatt álló technológiájukat, és elindítsák az amerikai belföldi gyártókapacitásaik kiépítését. Az új befektetők között a BMW mellett ott van az ausztrál Fortescue is, amely bányászati és zöldenergetikai szereplőként szintén kulcsfontosságú szerepet játszik a globális akkupiacon.

Moduláris és rugalmas platform – nem függ egyetlen akkukémiától

Az Estes Energy moduláris platformja egyik különlegessége, hogy nem kötődik egyetlen akkumulátor-kémiához sem. A rendszer kompatibilis nátrium-, lítium-vasfoszfát (LFP), valamint nikkelalapú cellákkal, és akár 150 dollár/kWh költségszint mellett is gyártható. Az energiasűrűség 230 Wh/kg és 400 Wh/l értéket is elérhet – ezek a számok már versenyképesnek számítanak a globális piacon.

A BMW közleményében hangsúlyozta, hogy az Estes platformja ideális lehet költségérzékeny felhasználási területekre, például a közösségi közlekedés vagy az energiatárolás számára, míg a nikkelalapú rendszerek nagyobb energiasűrűségük miatt a tömegre érzékeny ipari és járműipari alkalmazásokhoz kínálnak megoldást.

Kétféle akkucsomag: Parvus és Magnus

Az Estes két különböző feszültségű modulcsomagot fejleszt. A kisebb, Parvus névre keresztelt rendszer 400 voltos, míg a nagyobb Magnus 800 voltos feszültségszintet biztosít. Mindkét csomag különböző kémiai megoldásokkal érhető el: lehet nátrium-, vas-, nikkelalapú, vagy más, „fejlett” összetételű. A rendszer alkalmas a későbbi frissítésre és cserére is, mivel az egységes méretű modulokat egyszer kell integrálni, és később könnyen átkonfigurálhatók.

nátriumcellás akkumulátorokat főként statikus energiatárolásra és alacsonyabb teljesítményű járművekre szánják, míg az LFP és nikkelcellás verziók már most is megfelelnek a nagy terhelést igénylő elektromos járművek – például buszok és teherautók – elvárásainak.

Versenyelőny: frissíthető, skálázható rendszer

Az Estes koncepciója több iparágban is nagy érdeklődést váltott ki, mivel a moduláris és kémiafüggetlen kialakítás lehetővé teszi, hogy a rendszert különféle felhasználásokra testre szabják – méghozzá anélkül, hogy az egyes hajtásláncokhoz külön rendszert kellene fejleszteni. A BMW szerint ez a rugalmasság különösen értékes lehet a jövőben, amikor gyorsan változó technológiai környezethez kell alkalmazkodni, és a piaci elvárások is gyorsan átalakulnak.

Széles iparági alkalmazás – haditechnikától a közlekedésig

Dustin Grace, az Estes vezérigazgatója szerint az igény az új generációs akkumulátorokra egyre több szegmensből érkezik: „a haditechnikától és a repüléstől kezdve a hajózáson, vasúton és nehézgépjárműveken át az energiatárolásig.” A mostani befektetés lehetővé teszi, hogy a cég ezeket a területeket is kiszolgálja, helyi gyártással és versenyképes teljesítménnyel.

BMW i Ventures partnere, Baris Guzel külön kiemelte az Estes csapatát is: „Ez a csapat valódi, nagy energiasűrűségű és biztonságos akkumulátorokat fejlesztett már korábban is. Rendelkeznek a méretezéshez szükséges gyakorlati tapasztalattal, technikai tudással és azonnali cselekvőképességgel is.”

Gyártás és első szállítások: 2025 végétől

tőkeinjekció egy részét az Estes új fejlesztőmérnökök felvételére és egy kísérleti üzem kialakítására fordítja. A vállalat tervei szerint az első kész rendszerek 2025 negyedik negyedévében már eljutnak a korai partnerekhez – ezáltal hamarosan kézzelfogható eredményeket is bemutathatnak.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!