A BMW i Ventures, a német autógyártó technológiai befektetési alapja 11 millió dollárt invesztált a kaliforniai székhelyű Estes Energy Solutions nevű startupba. Az amerikai vállalat célja, hogy egy akkukémia-független, moduláris akkumulátorrendszert fejlesszen ki, amely alkalmas lesz különböző iparági felhasználásra – az elektromos járművektől kezdve a haditechnikán át az állandó energiatárolásig.
A befektetés révén az Estes Energy eddig összesen 20 millió dollárnyi tőkét gyűjtött össze, amely lehetővé teszi, hogy véglegesítsék a fejlesztés alatt álló technológiájukat, és elindítsák az amerikai belföldi gyártókapacitásaik kiépítését. Az új befektetők között a BMW mellett ott van az ausztrál Fortescue is, amely bányászati és zöldenergetikai szereplőként szintén kulcsfontosságú szerepet játszik a globális akkupiacon.
Moduláris és rugalmas platform – nem függ egyetlen akkukémiától
Az Estes Energy moduláris platformja egyik különlegessége, hogy nem kötődik egyetlen akkumulátor-kémiához sem. A rendszer kompatibilis nátrium-, lítium-vasfoszfát (LFP), valamint nikkelalapú cellákkal, és akár 150 dollár/kWh költségszint mellett is gyártható. Az energiasűrűség 230 Wh/kg és 400 Wh/l értéket is elérhet – ezek a számok már versenyképesnek számítanak a globális piacon.
A BMW közleményében hangsúlyozta, hogy az Estes platformja ideális lehet költségérzékeny felhasználási területekre, például a közösségi közlekedés vagy az energiatárolás számára, míg a nikkelalapú rendszerek nagyobb energiasűrűségük miatt a tömegre érzékeny ipari és járműipari alkalmazásokhoz kínálnak megoldást.
Kétféle akkucsomag: Parvus és Magnus
Az Estes két különböző feszültségű modulcsomagot fejleszt. A kisebb, Parvus névre keresztelt rendszer 400 voltos, míg a nagyobb Magnus 800 voltos feszültségszintet biztosít. Mindkét csomag különböző kémiai megoldásokkal érhető el: lehet nátrium-, vas-, nikkelalapú, vagy más, „fejlett” összetételű. A rendszer alkalmas a későbbi frissítésre és cserére is, mivel az egységes méretű modulokat egyszer kell integrálni, és később könnyen átkonfigurálhatók.
A nátriumcellás akkumulátorokat főként statikus energiatárolásra és alacsonyabb teljesítményű járművekre szánják, míg az LFP és nikkelcellás verziók már most is megfelelnek a nagy terhelést igénylő elektromos járművek – például buszok és teherautók – elvárásainak.
Versenyelőny: frissíthető, skálázható rendszer
Az Estes koncepciója több iparágban is nagy érdeklődést váltott ki, mivel a moduláris és kémiafüggetlen kialakítás lehetővé teszi, hogy a rendszert különféle felhasználásokra testre szabják – méghozzá anélkül, hogy az egyes hajtásláncokhoz külön rendszert kellene fejleszteni. A BMW szerint ez a rugalmasság különösen értékes lehet a jövőben, amikor gyorsan változó technológiai környezethez kell alkalmazkodni, és a piaci elvárások is gyorsan átalakulnak.
Széles iparági alkalmazás – haditechnikától a közlekedésig
Dustin Grace, az Estes vezérigazgatója szerint az igény az új generációs akkumulátorokra egyre több szegmensből érkezik: „a haditechnikától és a repüléstől kezdve a hajózáson, vasúton és nehézgépjárműveken át az energiatárolásig.” A mostani befektetés lehetővé teszi, hogy a cég ezeket a területeket is kiszolgálja, helyi gyártással és versenyképes teljesítménnyel.
A BMW i Ventures partnere, Baris Guzel külön kiemelte az Estes csapatát is: „Ez a csapat valódi, nagy energiasűrűségű és biztonságos akkumulátorokat fejlesztett már korábban is. Rendelkeznek a méretezéshez szükséges gyakorlati tapasztalattal, technikai tudással és azonnali cselekvőképességgel is.”
Gyártás és első szállítások: 2025 végétől
A tőkeinjekció egy részét az Estes új fejlesztőmérnökök felvételére és egy kísérleti üzem kialakítására fordítja. A vállalat tervei szerint az első kész rendszerek 2025 negyedik negyedévében már eljutnak a korai partnerekhez – ezáltal hamarosan kézzelfogható eredményeket is bemutathatnak.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!