Hamis eladási adatokkal torzította a piacot két nagy kínai elektromosautó-gyártó

0

Komoly adatmanipulációs botrány rázta meg a kínai elektromosautó-piacot, miután a Reuters birtokába került dokumentumok, valamint kereskedők és vásárlók beszámolói alapján kiderült: a Neta és a Zeekr éveken át mesterségesen felfújt eladási adatokat jelentett, hogy elérje vállalati célkitűzéseit. A két gyártó a kínai járműnyilvántartásban rejlő kiskapukat használta ki – még azelőtt biztosítást kötöttek a járművekre, hogy azok valóban gazdára találtak volna, így papíron eladottként tüntették fel az autókat.

Ez a gyakorlat súlyosan torzította a hivatalos értékesítési statisztikákat, és megtévesztette a fogyasztókat, miközben mesterségesen fűtötte az elektromosautó-piacot a rendkívül versengő kínai környezetben.

Tízezres nagyságrendű fiktív eladások a Neta-nál és a Zeekrnél

Neta 2023 januárja és 2024 márciusa között legalább 64 719 olyan járművet könyvelt el eladásként, amelyeket valójában még nem vásárolt meg végfelhasználó. Ez a szám a hivatalosan jelentett 117 000 darabos értékesítés több mint felét teszi ki. A cég már 2022 végén megkezdte a manipulációt, kihasználva az akkori állami villanyautó-támogatásokat, amelyek megszerzéséhez gyors regisztrációra volt szükség.

Hasonló módszerhez nyúlt a Geely prémium almárkájaként működő Zeekr is: 2024 decemberében a dél-kínai Hsziamen városában a jelentett 2737 eladásból csupán 271 jármű kapott valódi rendszámot, a többit különböző leányvállalatok neve alatt regisztrálták. Az értékesítést a részben állami tulajdonú Xiamen C&D Automobile forgalmazó segítette, így az autókat előre elkönyvelték, majd később próbálták eladni más városokban, például Pekingben vagy Csungkingbanárengedményekkel és ingyenes töltési kedvezményekkel.

Nullkilométeres használt autók: egy torz gyakorlat termékei

Az iparágban ezeket a járműveket „nullkilométeres használt autóként” emlegetik. Ezek olyan autók, amelyeket már regisztráltak és biztosítottak, így hivatalosan eladottnak számítanak, de valós vásárlójuk még nincs. Az ilyen autókat később „akciósan” vagy csomagajánlatokkal próbálják piacra dobni – ezzel rövid távon eladhatóvá, de hosszú távon piackezelhetetlenné téve őket.

A gyakorlat az árháborúval, túltermeléssel és túlkínálattal küzdő kínai elektromosautó-piac mellékterméke, ám a kormányzati reakció sem maradt el: a kínai ipari minisztérium már tervezi egy olyan szabályozás bevezetését, amely megtiltaná ezen járművek újraértékesítését hat hónapon belül, ezzel is fékezve az értékesítési adatok szándékos torzítását.

Fogyasztói panaszok, csalódott vásárlók – a bizalom is sérül

China Securities Journal, az állami gazdasági napilap több városban is megszólaltatott vásárlókat, akik arról számoltak be, hogy új autójukat már eleve megkötött biztosítással kapták meg, és nem kaptak visszatérítést a korábbi, céges biztosításból. Emiatt becsapottnak érezték magukat, és bizalmatlanabbá váltak a márkák iránt. Az újság név szerint is megnevezte a Zeekrt, mint elmarasztalt gyártót, amelynél több száz ilyen esetet regisztráltak.

A Neta pénzügyileg is megingott – csődvédelem lett a vége

Neta 2022-ben még a támogatások révén kiemelkedő értékesítési számokat produkált, de 2024-re drasztikusan visszaestek az eladásai, és a vállalat súlyos pénzügyi problémákkal kezdett küzdeni. Végül 2025 júniusában anyavállalata csődvédelmet kért. A kereskedői jelentések szerint rengeteg jármű maradt raktáron, amelyeket a mai napig nem tudtak eladni – ezek egy része már papíron eladottként szerepel, de valójában senki nem használja őket.

A kínai kormány és az iparági szervezetek közbelépnek

A kínai állami sajtó és több iparági szervezet is élesen bírálta az adatmanipulációt, és a vásárlói bizalom aláásására figyelmeztetett. A pekingi vezetés már bejelentette, hogy célzott szabályozással fogja visszaszorítani ezeket a megtévesztő gyakorlatokat. A cél egyértelmű: helyreállítani a piac átláthatóságát, és megerősíteni a fogyasztóvédelmi intézkedéseket az elektromosautó-szegmensben is.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Kovács Kata
Szeretem az elektromos autókat és a modern technológiát!