A globális elektromosautó-piac 2025 első felében tovább erősödött, köszönhetően a kínai és európai keresletnek. A Rho Motion legfrissebb statisztikái szerint világszerte 9,1 millió elektromos jármű (EV) talált gazdára, ami 28%-os növekedést jelent a 2024-es év azonos időszakához képest. A növekedés azonban régiónként jelentősen eltér – míg Kína és Európa dinamikusan fejlődik, addig Észak-Amerika lemaradóban van.
Kína dominál – újra 5,5 millió eladott EV fél év alatt
Kína továbbra is vezeti a globális villanyautó-eladásokat. Az ázsiai országban 2025 első hat hónapjában 5,5 millió elektromos járművet értékesítettek, ami 32%-kal haladja meg az előző év eredményeit. Ez azt jelenti, hogy a világon eladott villanyautók több mint fele továbbra is Kínában talál gazdára.
Az újonnan forgalomba helyezett autók körülbelül fele már elektromos hajtású Kínában. Bár egyes városokban már kifutottak a korábbi állami támogatások, a Rho Motion szakértői szerint az év második felében újabb ösztönzők jöhetnek, amelyek tovább élénkíthetik a piacot.
Európa stabilan növekszik – Spanyolország különösen látványos bővülést mutat
Európában az év első hat hónapjában 2 millió elektromos jármű került értékesítésre, ami 26%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest. Ezen belül a tisztán elektromos (BEV) modellek iránti kereslet is 26%-kal nőtt, amit olyan új, megfizethető típusok segítettek, mint a Renault 4 és a Renault 5.
A konnektoros hibridek (PHEV) 27%-os emelkedést produkáltak, és a trend alapján a kínai gyártók is egyre inkább erre a technológiára helyezik a hangsúlyt, részben az Európai Unió új, tisztán elektromos járművekre vonatkozó vámintézkedései miatt.

Kiemelkedik Spanyolország, ahol 85%-kal emelkedtek az elektromosautó-eladások, részben az áprilisban meghosszabbított MOVES III állami támogatásnak köszönhetően. Németországban 40%-os, míg az Egyesült Királyságban 32%-os növekedés történt. Franciaország viszont visszaesést szenvedett el: a támogatások megvágása 13%-os csökkenést eredményezett az EV-piacon.
Észak-Amerika megtorpan – Trump megszorításai tovább rontják a kilátásokat
Észak-Amerika nem tudta tartani a lépést a világ többi részével. A 2025 első félévében eladott elektromos járművek száma mindössze 3%-kal nőtt az Egyesült Államok, Kanada és Mexikó együttes piacán. Mexikóban 20%-os bővülést mértek, míg az USA-ban csak 6%-os növekedés történt. Kanadában ezzel szemben súlyos, 23%-os visszaesés következett be.
A helyzetet tovább súlyosbíthatja a politikai irányváltás. Donald Trump 2025. július 4-én aláírta a Kongresszus új törvénycsomagját, amely megszünteti az Inflation Reduction Act (IRA) által biztosított fogyasztói adókedvezményeket az elektromos járművekre. Ezek a támogatások hivatalosan szeptember 30-án lejárnak, ami drámai visszaesést vetít előre.
A Rho Motion szerint a harmadik negyedév még tartogathat egy utolsó rohamot, mivel a vevők igyekeznek kihasználni a még elérhető kedvezményeket. Ám Charles Lester, a cég vezető elemzője szerint Trump új csomagja – a „Big Beautiful Bill” – azt eredményezheti, hogy az USA EV-piaca 2025-ben egyáltalán nem fog növekedni.
A világ EV-piaca dinamikus, de egyre széttartóbb
A Rho Motion félidei statisztikái szerint az elektromosautó-piac összességében stabil növekedést mutat, de régiónként jelentős különbségek tapasztalhatók. A kínai és európai piac látványosan erősödik, míg az észak-amerikai régió komoly kihívásokkal néz szembe.
2025 első félév globális EV-értékesítési adatok – Rho Motion szerint:
- Világszerte: 9,1 millió (+28%)
- Kína: 5,5 millió (+32%)
- Európa: 2,0 millió (+26%)
- Észak-Amerika: 0,9 millió (+3%)
- Egyéb országok: 0,7 millió (+40%)
A következő hónapokban elsősorban az fogja meghatározni a piac alakulását, hogy mely országok tartják fenn vagy növelik a támogatásokat, és hogyan reagálnak a fogyasztók az új szabályozási környezetre.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!