Kína hivatalosan is bejelentette, hogy 2027-ig több mint 100 000 darab nyilvános, szupergyors EV-töltőt kíván telepíteni országszerte. A nagyszabású tervet az Országos Fejlesztési és Reformbizottság (NDRC) tette közzé, és felszólította a helyi hatóságokat, hogy dolgozzanak ki részletes kivitelezési terveket, különös tekintettel az autópálya-pihenőhelyek töltőinfrastruktúrájára. Az új szupergyors töltők kiemelten azokon a helyszíneken létesülnek majd, ahol ünnepi időszakban legalább 40%-os kihasználtságot mérnek.
Nincs elég villámtöltő az új generációs elektromos járművekhez
Az NDRC rámutatott: az ország nagy teljesítményű, egyenáramú töltőhálózata sürgős fejlesztésre szorul, mivel egyre több 800 voltos rendszerű, új generációs elektromos jármű kerül forgalomba. Ezek a járművek akár 10–30 perc alatt is feltölthetők, de kizárólag akkor, ha a töltőinfrastruktúra is megfelelő technológiai színvonalat képvisel.
Milliós EV-flotta, de kevés töltőpont
2024 végére Kína közútjain már 31,4 millió elektromos jármű közlekedett, ami az ország teljes járműállományának közel 9%-át tette ki. Ugyanakkor a töltési lehetőségek még nem tartanak lépést a növekedéssel: 2025 májusára 14,4 millió töltőpont állt rendelkezésre, így átlagosan 2,2 elektromos autóra jutott egy töltő.
2024 szeptemberéig összesen 11,4 millió EV-töltőt telepítettek, de ezek közül csak 3,3 millió volt nyilvánosan hozzáférhető. Ez a különbség is rávilágít arra, miért számít mérföldkőnek az új bejelentés, amely a töltőinfrastruktúra nyitottságát és skálázhatóságát helyezi előtérbe.
Intelligens és részben önellátó töltőállomások épülnek
A kínai kormány intelligens, hálózatba kapcsolt töltőállomások telepítését szorgalmazza, amelyek képesek dinamikus árazással szabályozni a csúcsidőn kívüli töltést. Emellett napelemeket és energiatároló rendszereket is be kívánnak vonni, hogy a jövőbeli töltőállomások részben vagy teljesen önellátó módon működhessenek.
Tízéves bérleti konstrukciók és kötvények segítik a fejlesztéseket
A kínai állam gazdaságilag is ösztönzi a töltőállomások üzemeltetőit, mégpedig 10 éves bérleti szerződésekkel, valamint önkormányzati kötvényeken keresztül biztosított finanszírozással. Ezek a lépések célzottan azt szolgálják, hogy minél több új szupergyors töltőpont jöhessen létre, különösen a nagy forgalmú régiókban.
Minden új villámtöltő nyilvános lesz
Az NDRC kiemelte, hogy az újonnan telepítendő egyenáramú (DC) villámtöltők kizárólag nyilvános használatra épülnek. Ez jelentős változás a jelenlegi gyakorlathoz képest, ahol sok nagy teljesítményű töltőpont – például a BYD megawattos töltői – csak a gyártó saját modelljeihez férhető hozzá. A mostani szabályozás viszont megnyitja a lehetőséget a márkák közötti interoperabilitás felé, és támogatja a nyílt, versenyképes töltőpiac kialakulását.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!