Történelmi hónapot zárt 2025 júniusában az Egyesült Királyság újautó-piaca: az eladások elérték a 2019 óta nem látott szintet, a tisztán elektromos autók (BEV) piaci részesedése pedig közel 25 százalékra ugrott. A BEV-eladások éves szinten 39,1%-kal nőttek, meghaladva a 47 ezer darabot, miközben a teljes újautó-piac 6,7%-os bővülést mutatott – derül ki a brit járműgyártók és -kereskedők szövetsége (SMMT) legfrissebb jelentéséből.
Minden negyedik új autó már elektromos
Júniusban összesen 191 316 új személyautó került forgalomba az Egyesült Királyságban, amiből 47 354 volt tisztán elektromos hajtású. Ez 24,8%-os piaci részesedést jelent az elektromos autók számára. A konnektoros hibridek (PHEV) is jól teljesítettek: 21 382 darab fogyott belőlük, ami 28,8%-os éves növekedés. A hagyományos hibridek (HEV) ezzel szemben 8,5%-kal 23 835 példányra csökkentek.
A belső égésű motorral szerelt modellek részesedése egyre zsugorodik: a benzines autók eladásai 4,2%-kal estek vissza, míg a dízelek gyakorlatilag stagnáltak (+0,2%). Összességében a belső égésű modellek piaci aránya már csak 51,6%, míg az elektrifikált járművek 48,5%-os részarányt képviseltek.
Tesla az élvonalban, de éves szinten még nem elég
A tíz legnépszerűbb modell közé két tisztán elektromos autó került be júniusban:
- Tesla Model Y – 4181 darabbal a 3. helyen
- Tesla Model 3 – 3538 példánnyal a 6. helyen
Éves összesítésben azonban még egyik Tesla sem került be a top 10-be, ami azt jelzi, hogy az elektromos áttörés továbbra is hullámzó formában halad.
A féléves eredmények jók – de még nem elég jók
2025 első félévében 224 841 BEV került piacra, ami 34,6%-os növekedést jelent 2024 azonos időszakához képest. Az elektromos autók piaci részesedése azonban továbbra is csak 21,6%, elmaradva a 2025-re előírt 28%-os zéró kibocsátású célértéktől.
Az SMMT szerint a gyártók már több mint 6,5 milliárd fontot fordítottak az EV-kereslet fenntartására különféle árkedvezmények és értékesítési csatornák segítségével – ez azonban nem lehet hosszú távú megoldás.

Az iparág szerint állami segítség nélkül nem megy
Az SMMT által megkérdezett iparági vezetők 55%-a úgy véli, hogy az Egyesült Királyság komoly lemaradásban van a 2030-as belső égésű motoros autók betiltására vonatkozó célok teljesítésében. A fő problémák:
- állami vásárlási támogatások hiánya
- gyenge töltőinfrastruktúra
- pénzügyi terhek, mint például a BEV-ekre is kivetett „drágajármű-pótdíj”, amely évente 360 millió fonttal terheli az elektromosautó-vásárlókat.
Mike Hawes, az SMMT vezérigazgatója így fogalmazott: „Jó hír, hogy a piac növekszik, de az EV-piac teljesítményét még mindig a gyártók kétségbeesett erőfeszítései hajtják. Fenntartható növekedést csak célzott állami támogatásokkal lehet elérni.”
ÁFA- és illetékkedvezményekre lenne szükség
Az SMMT hároméves ÁFA-csökkentést és a drágajármű-pótdíj eltörlését javasolja a BEV-ek és a nyilvános töltés kapcsán. Számításaik szerint:
- 267 ezer új elektromos autó kerülhetne forgalomba
- 6 millió tonnával csökkenhetne a CO₂-kibocsátás évente
- javulhatna az Egyesült Királyság versenyképessége az elektromobilitásban
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!