Az Európai Bizottság minden csütörtökön frissíti az uniós tagállamokra vonatkozó üzemanyagár-statisztikákat, és a legfrissebb adatok alapján Németország továbbra is az egyik legdrágább ország Európában, legyen szó akár benzinről, akár gázolajról. A német autósok jelenleg 1,72 eurót fizetnek literenként a benzinért, míg a dízel ára 1,55 euró, ami jelentősen meghaladja az uniós átlagokat (ezek rendre 1,61 és 1,48 euró/liter). Továbbá azt is megtudhatjuk, hogy hol a legolcsóbb és a legdrágább az e-autók töltése az európai országokban.
A németországi Merkur beszámolója szerint csupán három országban kerül többe a benzin – Görögországban, Hollandiában és Dániában –, míg a dízelár tekintetében Németországot Belgium, Dánia, Finnország, Írország és Hollandia is megelőzi, ám így is a legdrágább országok élmezőnyében található.
A legdrágább elektromos töltés is Németországban van
A német háztartások és elektromosautó-tulajdonosok számára a helyzet még rosszabb az áramárak tekintetében. A Switcher.ie ír árösszehasonlító oldal elemzése szerint Németország nemcsak az EU-n belül, hanem a 38 vizsgált ország közül is a legdrágább hely elektromos járművek töltésére.
A felmérés szerint egy kilowattóra elektromos áram Németországban átlagosan 39 eurócentbe kerül, így egy teljes töltés ára 25,73 euró, míg 100 kilométer megtétele nagyjából 7,06 euróba kerül. A második legdrágább ország Dánia (38 cent/kWh, 6,74 euró/100 km), a harmadik Írország (37 cent/kWh, 6,62 euró/100 km).
Keleten sokkal olcsóbb – a töltés is és az autózás is
A töltési árak Közép- és Kelet-Európában jóval alacsonyabbak. Belgiumban, Csehországban és Cipruson 34,3 cent/kWh, míg Olaszországban és Liechtensteinben 31 cent, Franciaországban pedig csupán 29 cent az átlagár. Még a tizedik legdrágább országként számontartott Finnország is csak 27 centet számít fel kilowattóránként – szemben a német 39 centtel.
A legolcsóbb ország Törökország, ahol csupán 6 cent egy kilowattóra, így egy teljes töltés alig 4,05 euróba, míg 100 kilométer megtétele csupán 1,11 euróba kerül. Hasonlóan alacsony árakat kínál Grúzia (7 cent), Koszovó (8 cent) és Bosznia-Hercegovina (9 cent) is.
A jelenlegi európai átlagár 21 cent/kWh, ami világosan mutatja, mennyire kiugróan magas a német árszint.
Miért ilyen drága a töltés Németországban?
A német töltési költségek mögött összetett okok húzódnak meg. Ahogy a benzin és a dízel esetében, úgy az elektromos áram árát is számos adó és járulékos díj terheli, amelyeket kiegészítenek hálózathasználati díjak és az áramszolgáltatók egyéb költségei – ezek pedig végső soron a fogyasztókra hárulnak.
Az Eurostat adatai alapján Németország az első helyen áll az áramárak európai rangsorában, és a Switcher.ie is ezekre az értékekre alapozta a töltési költségeket. A különbség különösen élesen kirajzolódik Magyarországhoz képest, ahol az EU-n belül a legalacsonyabb az áram ára: mindössze 10,3 cent kilowattóránként – vagyis kevesebb mint negyede a német árszintnek.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!