A Volkswagen Csoport hivatalosan bejelentette, hogy véglegesítette az SSP platform műszaki és szerkezeti alapjait, vagyis megszülettek a jövőbeli elektromos modellek fejlesztését megalapozó kulcsfontosságú döntések. Ez olyan lépés, mint amikor egy új jármű dizájntervét már nem lehet érdemben módosítani – innentől minden fejlesztés erre az alapra épül.
A bejelentés megerősíti, hogy a Scalable Systems Platform (SSP) koncepciója lassan kézzelfogható formát ölt. A következő lépés a beszállítói szerződések kidolgozása, melyekben a VW belső gyártóegységei és külső partnerei is kulcsszerepet kapnak. Már biztos, hogy a kasseli üzem hajtáselemeket gyárt majd, míg más komponenseket külső gyártók biztosítanak.
2026-ra végleges modellek, 2028-tól indul a gyártás
A VW célja, hogy a különböző SSP-alapú járműplatformok és modellek specifikációit 2026 tavaszáig véglegesítsék, ami előfeltétele a kötelező beszállítói szerződések megkötésének. Az első SSP-alapú modell 2027-ben mutatkozhat be, a sorozatgyártás pedig 2028-ban indulhat – feltehetően egy elektromos Golf vagy annak SUV-alternatívája, a T-Roc formájában. Az is elképzelhető, hogy az Audi lép először, például egy új A3 elektromos utóddal.
Minden modell egy platformon – a kisautóktól a prémium kategóriáig
Az SSP platform célja, hogy a VW összes jövőbeli elektromos modellje ugyanazon műszaki alapra épüljön, a városi kisautóktól egészen a prémium modellekig. A 2021-ben bemutatott koncepció 800 voltos technológiát, skálázható rendszert, valamint új generációs akkumulátorcellákat alkalmaz majd. Nyolc különböző SSP-variánst terveznek, így biztosítva a modellpaletta rugalmasságát.
Blume véget vetne a halogatásnak – a vezetői gárda is felesküdött
Az SSP fejlesztése nem volt zökkenőmentes. Bár Herbert Diess korábbi vezérigazgató még 2021-ben 2026-os premierrel számolt, az időközbeni vezetőváltás és stratégiai újratervezés miatt az első modellek megjelenése 2028-ra csúszik.
Oliver Blume, a jelenlegi vezérigazgató, felsővezetői találkozón személyesen kérte mintegy 150 felsővezető elköteleződését az SSP-program mellett, és világossá tette: nem fér bele újabb késlekedés, mindenki tartsa magát a már meghozott döntésekhez. A cél, hogy az SSP a VW történetének egyik legsikeresebb műszaki alapjává váljon.
Tanultak a múlt hibáiból: az SSP már nem bukhat el
A VW már kétszer is hibázott elektromos platformjaival. Az első, MEB-alapú modellek 2019-es indulása után szoftverproblémák és gyenge felhasználói visszajelzések jellemezték a kínálatot. A PPE platform fejlettebb volt, de a szoftver itt is komoly késéseket okozott. Az SSP-vel a VW célja a méretgazdaságosság és a bonyolultság csökkentése, amivel a MEB/PPE szintekhez képest 20%-kal olcsóbb gyártás válhat lehetővé.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!