Függőleges, kétoldalas napelemekkel termel magának energiát a zürichi reptér

0

Zürichi repülőtér új, innovatív megoldással állt elő: függőleges, kétoldalas napelemeket szereltek fel egy biztonsági kerítésre a létesítmény fűtési központja mellett. A dupla funkciót ellátó rendszer nemcsak energiát termel, hanem biztonsági feladatot is betölt, így többszörösen hasznosítja a rendelkezésre álló területet.

Miért hatékonyabb a kétoldalas napelem?

függőleges elrendezésű panelek mindkét oldalukon képesek hasznosítani a napsugarakat. Ez azt jelenti, hogy egész nap termelnek áramot, akár 10–30%-kal nagyobb hatékonysággal, mint a hagyományos, laposan telepített napelemek.

Ez a megközelítés különösen kedvező szűkös telepítési területeken, ahol a hagyományos rendszerek nem férnének el vagy nem lennének gazdaságosak.

A zöld átállás része: saját energiát termelne a repülőtér

Ez az új megoldás nem csupán egy technikai kísérlet, hanem része annak a szélesebb körű stratégiának, amelynek célja, hogy a repülőtér minél nagyobb arányban saját maga termelje meg a szükséges áramot. Jelenleg minden megvásárolt villamos energiát megújuló forrásból fedeznek, de a cél ennél sokkal ambiciózusabb: 2040-re húszszorosára szeretnék növelni a saját napelemekkel termelt energiát a 2024-es szinthez képest.

A projekt egyelőre tesztfázisban működik, és legalább egy éven keresztül vizsgálják a rendszer működését. Ennek célja, hogy pontos képet kapjanak a különböző évszakok teljesítménybeli eltéréseiről, és felmérjék, alkalmas lehet-e a technológia más területeken – például parkolók környezetében is.

Guido Hünil, a repülőtér energiagazdálkodási és dekarbonizációs vezetője szerint a cél a tapasztalatgyűjtés és a további alkalmazási lehetőségek feltérképezése.

További tetőkön is helyet kaphatnak a panelek

Jelenleg a repülőtér 12 épületének tetején működik napelemes rendszer, többek között a Dock E terminálon és a The Circle komplexumon. Egy friss tanulmány szerint további 40 tető is alkalmassá válhat ilyen rendszerek telepítésére – beleértve olyan épületeket is, amelyek még csak tervezés alatt állnak.

Fontos szempont, hogy az új rendszerek ne okozzanak veszélyes tükröződést, amely megnehezíthetné a pilóták és irányítók munkáját.

A 2040-es cél: fenntartható működés, energiafüggetlenség

2040-re kitűzött cél szerint a repülőtér napelemes rendszerei évente 5000 svájci háztartás áramfogyasztását fedezhetik. Ez nemcsak a fenntartható működés felé tett nagy lépés, hanem jelentősen erősíti az energiafüggetlenséget is.

A zürichi repülőtér példája jól mutatja, hogyan válhat egy nagy létesítmény is aktív szereplővé a zöld átállásban – okos, multifunkciós technológiák bevetésével és hosszú távú stratégiai tervezéssel.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!