Az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) legfrissebb vizsgálata szerint a Waymo önvezető járművei olyan egyértelműen észlelhető tárgyaknak ütköztek, mint kapuk, láncok vagy oszlopok – vagyis olyan akadályoknak, amelyeket egy emberi sofőr könnyen kikerült volna. Az esetek alapján a vállalat, amely a Google anyacégéhez, az Alphabethoz tartozik, több mint 1200 járművet hív vissza, szoftverhiba miatt.
A visszahívás az ötödik generációs önvezető rendszerrel felszerelt modelleket érinti. A vállalat közlése szerint a hibát már kijavították egy szoftverfrissítéssel, így az érintett járművek immár frissített rendszerrel működnek.
A vizsgálat háttere: ismétlődő ütközések nyilvánvaló akadályokkal
A hatóság már 2023-ban megkezdte a vizsgálatot, miután több esetben is arról érkeztek jelentések, hogy a Waymo járművei olyan objektumoknak ütköztek, amelyek egyértelműen észlelhetők lettek volna – különösen városi környezetben. Ezek az esetek megingatták a teljes önvezető iparágba vetett bizalmat, különösen annak fényében, hogy a balesetek megelőzhetők lettek volna emberi vezetéssel.
Több tízmillió megtett kilométer, de a figyelem továbbra is éles
A Waymo jelenleg több mint 1500 robotaxit üzemeltet olyan amerikai nagyvárosokban, mint San Francisco, Los Angeles és Phoenix, és hetente 250 ezer fizetős utazást bonyolít le. A cég hangsúlyozza, hogy járműveik több tízmillió kilométert tettek meg autonóm módban, és ezen idő alatt a sérülések aránya alacsonyabb, mint a hagyományos közlekedésben.
Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy a technológia hibátlan lenne. Az elmúlt években a Waymo több alkalommal is végrehajtott visszahívásokat, és bár egyik esetben sem történt személyi sérüléssel járó baleset, a szabályozó hatóságok továbbra is szoros megfigyelés alatt tartják az autonóm járműipart.
A Cruise-baleset árnyékában még nagyobb a nyomás
A technológia biztonságát érintő viták felerősödtek, miután 2023-ban a Cruise egyik járműve súlyos balesetet okozott, amelyben személyi sérülés is történt. Ez az eset komoly társadalmi és szabályozói vitákat indított el az önvezető autók megbízhatóságáról, és azóta a hatóságok szigorúbban lépnek fel minden hasonló ügyben.
Ígéretes technológia, de még mindig nem hiba nélküli
A mostani Waymo-eset ismét emlékeztet arra, hogy az autonóm közlekedés rendkívül gyorsan fejlődik, de még mindig nem mentes a technikai problémáktól. A szoftverhibák és észlelési nehézségek azt mutatják, hogy a közlekedésbiztonság szempontjából kulcsfontosságú lesz a megbízhatóság további javítása.
A technológia fejlődése folyamatos, de a társadalmi elfogadottsághoz nemcsak mérföldkövek, hanem bizalomépítés és transzparens hibakezelés is szükséges.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!