Forradalmi akkumulátort mutatott be a General Motors

0

General Motors a LG-vel együttműködve bemutatta a világ első, kifejezetten autók számára fejlesztett mangánalapú LMR (lítium-mangán-rétegelt) akkumulátort. A sorozatgyártás 2028-tól indulhat, de a technológia már most komoly figyelmet kap, hiszen alacsonyabb ár mellett akár 640 kilométeres hatótávot is lehetővé tesz egy töltéssel.

Ez az új fejlesztés radikálisan csökkentheti az elektromos járművek belépési árát, miközben nem köt kompromisszumot az energiasűrűség vagy a megbízhatóság terén.

Az LMR: új kémia, új lehetőségek

A jelenlegi elektromos járműpiacot három fő akkutechnológia uralja: az LFP (lítium-vas-foszfát), amely olcsó, de visszafogott teljesítményű; az NCM (nikkel-kobalt-mangán), amely drága, de nagy energiasűrűséget biztosít; és most érkezik az LMR, amely az előnyöket kombinálja egy új megközelítésben.

A GM új akkumulátorának katódja 60–70%-ban mangánt tartalmaz, ami olcsóbb és bőségesen elérhető nyersanyag a kobalt és nikkel alternatívájaként. Ennek köszönhetően az új cellák energiasűrűsége akár 33%-kal magasabb lehet az LFP technológiához képest, miközben az áruk közelíti az LFP-akkumulátorok szintjét.

Versenyképes alternatíva az NCM-technológiának

A General Motors célja egyértelmű: az LMR technológiával a drágább NCM akkumulátorokat váltaná le. A gyártó szerint az új cellák nemcsak költséghatékonyabbak, hanem stabilabb működésűek is, ami elengedhetetlen az elektromos járművek tömeges elterjedéséhez. A végfelhasználói ár csökkentése kulcsfontosságú lépés lehet a globális EV-átállás gyorsításában.

Stabilitás, amely eddig hiányzott a mangánalapú cellákból

Korábban más gyártók is próbálkoztak mangánalapú akkumulátorokkal, ám a cellák rövid élettartama és kémiai instabilitása miatt ezek nem váltak be. A GM most azt állítja, hogy sikeresen stabilizálták az LMR-kémiát, így hosszú távon is megbízható, fenntartható működést kínálnak – ami a flotta- és lakossági felhasználásban is előny.

A GM rizmás kialakítása – több energia kevesebb helyen

Az új akkumulátor nemcsak kémiájában forradalmi, hanem formájában is: prizmás (téglatest formájú) cellákból épül fel, amelyek sokkal hatékonyabban illeszkednek az akkumulátorcsomagba, mint a hagyományos hengeres cellák. Ez jobb helykihasználást és kisebb „holtteret” eredményez, így kompaktabb és könnyebb akkucsomagok készíthetők – ami szintén csökkenti a gyártási költségeket és javítja a jármű hatótávját.

SUV-k és pickupok kapják meg először az új akkukat

A GM elsőként elektromos SUV-modellekben és pickupokban tervezi alkalmazni az új technológiát. Ezek a járművek nagy teljesítményigényűek, így az új akkumulátorok tökéletes választásnak ígérkeznek, amelyek egyszerre nyújtanak nagy hatótávot, megbízható működést és költséghatékonyságot.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!