Pénteken ünnepélyes keretek között vízre bocsátották a világ legnagyobb tisztán elektromos meghajtású hajóját Hobart kikötőjében, az ausztráliai Tasmania déli partjai mentén. A Hull 096 névre keresztelt járművet az ausztrál Incat hajógyártó vállalat építette a dél-amerikai Buquebus komptársaság megrendelésére, és az esemény mérföldkövet jelent a környezetbarát hajózás történetében.
Több mint 2100 utast és 226 járművet szállíthat zéró kibocsátással
A 130 méter hosszú, teljes egészében alumíniumból készült Hull 096 lenyűgöző befogadóképességgel rendelkezik: akár 2100 utast és 226 járművet is képes egyszerre szállítani. A hajó a tervek szerint az argentin La Plata és Uruguay között fog közlekedni, teljes mértékben zéró emissziós üzemmódban.
Az elektromos hajtásrendszert egy több mint 250 tonnás akkumulátorcsomag látja el energiával, amelynek kapacitása meghaladja a 40 megawattórát. Ez jelenleg páratlan a globális hajózás világában, és példát mutat a teljes iparágnak a technológiai lehetőségek terén.
Stephen Casey, az Incat vezérigazgatója szerint ez a hajó nem csupán ígéret, hanem élő bizonyíték arra, hogy a környezetbarát tengeri közlekedés már nem a jövő zenéje, hanem a jelen működő valósága.
A nemzetközi szabályozás is ösztönzi az emissziócsökkentést
A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMO) adatai szerint a tengeri áruszállítás a globális üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 3%-áért felelős, ezért a szervezet szigorúbb előírások bevezetésére készül. Az új szabályozás értelmében 2028-ig minden hajónak át kell térnie alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokra, ellenkező esetben pénzügyi szankciókra számíthatnak az üzemeltetők.
A szabályalkotók célja az olyan zéró emissziós technológiák elterjesztése, mint amilyet a Hull 096 képvisel. Ezzel párhuzamosan azonban környezetvédelmi szervezetek is figyelmeztetnek, hogy a bioüzemanyagok elterjedése újabb környezeti problémákat generálhat, például az erdőirtás fokozódásán keresztül.
Az Incat hajója példaértékű modell lehet az egész iparág számára
Az Incat katamaránjának bevezetése szimbolikus áttörés a tengeri közlekedés zöldítésében, amely megmutatja, hogy a zéró emissziós technológia már most is képes a nagyméretű, tömegközlekedésre szánt hajók meghajtására. A Hull 096 nem csupán mérnöki bravúr, hanem a hajózási ágazat előtt álló fenntartható jövő egyik első működő példája.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!