Donald Trump két új elnöki rendeletet írt alá, melyekkel részben visszavonta az autóiparra korábban kivetett vámokat. Az időzítés sem véletlen: a döntés közvetlenül egy michigani kampányesemény előtt került nyilvánosságra, mintegy az újraválasztási kampány első 100 napjának csúcspontjaként.
A Wall Street Journal előre jelezte a lépést
A Wall Street Journal már korábban exkluzív információkkal szolgált, miszerint Trump „enyhíti az autóipart sújtó vámok hatását”. A lépések között szerepel, hogy a különböző vámkategóriák nem adódnak össze, valamint csökkentik az autóalkatrészeket terhelő díjakat.
Első rendelet: Megszűnik a vámok halmozása
Az első rendelet célja, hogy a 25%-os vám a járművekre és egyes alkatrészekre ne adódjon hozzá a már meglévő acél-, alumínium-, valamint Kanada és Mexikó irányába eső vámokhoz. Ez jelentősen mérsékli a teljes importteher a járműgyártók számára.
Második rendelet: Kedvezmény az amerikai összeszerelésre
A második rendelet kedvezményeket nyújt azon vállalatoknak, amelyek amerikai összeszerelésű járműveikhez importált alkatrészeket használnak. Ez a könnyítés kifejezetten azokat célozza, akik részben hazai, részben külföldi forrásból dolgoznak.
A döntést többhetes egyeztetések előzték meg, amelyek során Trump több autógyártó vezetőivel tárgyalt. A változásokhoz hozzájárult egy olyan közös levél is, amelyet a GM, a Toyota, a Volkswagen és a Hyundai is aláírt. A dokumentum a külföldről érkező autóalkatrészek vámjainak csökkentését sürgette.
Reakciók: Az AAPC elégedett, de figyel
Matt Blunt, az American Automotive Policy Council (AAPC) elnöke – amely a Fordot, a GM-et és a Stellantist képviseli – a következőképp kommentálta a rendeleteket: „Az amerikai autógyártók értékelik a kormányzat azon döntését, hogy nem halmozza egymásra a különböző típusú, például a 232-es szakasz szerinti vámokat. A többszörösen kivetett vámok komoly aggodalomra adtak okot, és örülünk, hogy ezeket mostanra kezelték. Részletesen elemezzük majd a rendeleteket, hogy felmérhessük, milyen mértékben enyhítik a vámok hatását az amerikai autógyártókra, az ellátási láncainkra és végső soron az amerikai fogyasztókra.”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!