A Tesla Cybertruck indítása óta számos akadályba ütközött. Amikor Elon Musk 2023 végén bejelentette a gyártás beindítását, még az volt az ígéret, hogy 2025-re évente 250 000 darab Cybertruck készül majd. Azonban most, amikor elérkezett a beígért év, a valóság jóval árnyaltabb képet mutat: jelenleg a Tesla évente körülbelül 25 000 darabot tud értékesíteni, ami mindössze tizede az eredeti célnak.
Musk ígérete így hangzott: „Úgy gondolom, végül évi negyedmillió Cybertruckot fogunk gyártani, de ezt az ütemet csak valamikor 2025-ben érjük el.”
A számok azonban azt mutatják, hogy a gyártási és értékesítési volumen távol maradt az elvárt szinttől, és ez súlyos következményekkel jár a modell jövőjére nézve.
Eladatlan készletek és adókedvezmény hiányában növekvő problémák
A Tesla április elején mintegy 2400 darab Cybertruckkal vágott neki a második negyedévnek, amelyek összértéke meghaladta a 200 millió dollárt. A helyzetet súlyosbítja, hogy sok modell még 2024-es gyártású, így nem jogosult a szövetségi adókedvezményre. Ez különösen fájdalmas azoknál a járműveknél, amelyek a korai „Foundation Series” széria tagjai – ezek értéke elvileg exkluzív lenne, mégis sok példány hónapok óta eladatlanul áll a raktárakban.
A Tesla kénytelen volt jelentős árengedményekhez folyamodni. A vásárlók most akár 10 000 dolláros kedvezményhezis hozzájuthatnak, az átlagos kedvezmény mértéke pedig körülbelül 8000 dollár. Ez az összeg meghaladja az amerikai állami támogatásokat, ám még így sem sikerült látványos eredményeket elérni az értékesítésben. Az elmúlt hetekben csupán 100 darabbal csökkent a készleten lévő Cybertruckok száma, ami komoly problémát jelez.

Gyártáscsökkentés és átcsoportosítás a Gigafactoryban
A Business Insider friss jelentése szerint a texasi Gigafactory üzemében a Tesla jelentősen visszafogta a Cybertruck gyártását. Két gyári dolgozó beszámolója szerint a gyártási csapatokat leépítették, és a termelés csak töredéke annak, amit korábban terveztek. Több munkatársat átcsoportosítottak a Model Y gyártósoraira, jelezve, hogy a vállalat prioritásokat változtat a kereslethez igazodva.
Egyikük így fogalmazott: „Olyan, mintha kiszűrnének minket. A parkoló is egyre üresebb.”
Már korábban is csak körülbelül 60 százalékos kapacitással működtek a Tesla gyárai, hogy elkerüljék a túlkínálatot, ám a Cybertruck esetében még ennél is drasztikusabb a visszafogás. Ez azt mutatja, hogy a kereslet súlyos hiánya és a készletek növekedése miatt a Tesla kénytelen volt stratégiai lépéseket tenni a veszteségek minimalizálására.
Új modellvariáns és a vásárlói reakciók
A Tesla a múlt héten új változatot mutatott be a Cybertruckból, abban a reményben, hogy ezzel sikerül újraéleszteni a keresletet. A vásárlók azonban nem fogadták lelkesen az új szériát, mivel több kulcsfontosságú funkciót eltávolítottak belőle. Ez különösen frusztráló azok számára, akik a korábbi verziók alapján magasabb felszereltségi szintet vártak el. A modell egyszerre próbál megfelelni a prémium szegmens és a szélesebb piac igényeinek, de egyelőre úgy tűnik, egyik sem válik be igazán.
Veszélyben a Tesla Cybertruck jövője
A jelenlegi helyzet egyértelműen azt mutatja, hogy a Tesla Cybertruck nem tudta teljesíteni a hozzá fűzött reményeket. A túltermelés, az eladatlan készletek, a csökkenő kereslet, a kieső szövetségi adókedvezmények és a gyártás leállítása vagy visszafogása mind egy olyan termék kudarcát jelzik, amely mögött hatalmas elvárások és még nagyobb marketing állt. A Tesla most olyan pontra ért, ahol stratégiai újragondolás nélkül valószínűleg nem tudja megmenteni a Cybertruck márkát. A piac pedig nem vár: ha a Tesla nem képes gyorsan reagálni, más szereplők tölthetik be a keletkező űrt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!