Kína új szabályokat vezetett be az autógyártók reklámkommunikációjára vonatkozóan, amelyek értelmében tilos az „önvezető” és „okos vezetés” kifejezések használata a hirdetésekben. Az intézkedést a Pekingi Ipari és Informatikai Minisztérium jelentette be, és célja a technológiai képességek túlzó marketingje elleni fellépés, valamint a közlekedésbiztonság növelése.
Halálos baleset vezette be a szigorítást
A döntés közvetlen előzménye egy márciusi halálos baleset, amelyben a Xiaomi SU7 elektromos autó alapkivitele volt érintett. A jármű 97 km/órás sebességgel ütközött egy betonoszlopnak, miután közvetlen a sofőr visszavette az irányítást az ADAS-rendszertől. Az eset komoly társadalmi felháborodást váltott ki, rávilágítva arra, hogy a valós technológiai képességek és a marketingállítások gyakran eltérnek egymástól.
Az új szabályozás kiterjed a vezetési funkciókat érintő távoli szoftverfrissítésekre is, amelyekhez mostantól hatósági engedély, előzetes tesztelés és megbízhatósági tanúsítvány szükséges. Ezzel a kínai hatóságok célja az, hogy ne kerülhessenek ki nem megfelelő szoftververziók, amelyek kockázatot jelenthetnek a közlekedésbiztonságra.
A Huawei, BYD és más óriások is érintettek
A szabályozási egyeztetéseken olyan nagyvállalatok is részt vettek, mint a Huawei, amely számos kínai autómárkának – köztük az Audinak is – szállít ADAS-rendszereket. A BYD például februárban több mint húsz, tízezer dollár alatti modellt mutatott be, amelyekhez ingyenes ADAS-funkciókat kínált. Hasonló stratégiát alkalmaznak más gyártók is, mint a Leapmotor és a Toyota, olcsó, de magas szintű technológiával felszerelt modellekkel.
A hangsúly a valós technikai tudáson és biztonságon van
A kínai kormány a döntéssel egyrészt a félrevezető kommunikációt szeretné visszaszorítani, másrészt az új technológiák valódi képességeire kívánja ráirányítani a figyelmet. A „önvezető” vagy „okos vezetés” kifejezések hamis biztonságérzetet kelthetnek a vásárlókban, különösen, ha a rendszer valójában csak részleges vezetési támogatást kínál.
Az akkumulátorokra is szigorúbb szabályok vonatkoznak majd
Az új rendelkezések részeként az elektromos járművek akkumulátoraira vonatkozó biztonsági előírásokat is módosítják, különös tekintettel a tűz- és robbanásveszély csökkentésére. Ez további kihívásokat jelenthet az autógyártóknak, ugyanakkor hozzájárulhat a fogyasztói bizalom erősítéséhez is.
A kínai autóipar eddig agresszívan versenyzett a fejlett vezetéstámogató rendszerekkel, mostantól azonban jogi korlátok közé szorul a reklámnyelv. Az új szabályozás jelentős hatással lesz az autómárkák kommunikációjára, fejlesztési stratégiáira és piaci pozíciójára is. A jövőben csak valóban kipróbált és tanúsított technológiák jelenhetnek meg az autóhirdetésekben, ami hozzájárulhat a biztonságosabb közlekedéshez és a transzparens piac kialakításához.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!