A Mercedes bemutatta az új eArocs 400 elektromos tehergépkocsit

0

Mercedes-Benz Trucks újabb lépést tett a haszongépjárművek villamosítása felé az eArocs 400 bemutatásával. Ez a modell egy teljesen elektromos tehergépkocsi, amelyet kifejezetten építőipari szállításokra terveztek. Az újdonság elsősorban billenőplatós és betonkeverő változatokban lesz elérhető, és kizárólag 32 vagy 41 tonnás össztömegű kivitelben, 8×4-es tengelyelrendezéssel.

A jármű egyelőre kis szériában készül, évente mindössze 150 darabot gyártanak majd, kizárólag kiválasztott európai piacokra. Az értékesítés várhatóan 2026 első negyedévében indul el, így a vállalat időt hagy a piaci bevezetés alapos előkészítésére.

Átállás a dízelről elektromosra

Az Arocs típus eredetileg 2013-ban jelent meg, ám eddig csak dízelmotorral volt elérhető. Az új eArocs 400 azonban már teljesen akkumulátoros elektromos hajtáslánccal rendelkezik, amely nemcsak környezetbarát, hanem sokkal hatékonyabb és csendesebb működést tesz lehetővé, különösen városi és lakóövezeti környezetben.

Gyártási háttér és partnerkapcsolatok

Az eArocs modelleket a már ismert Wörth-i gyárban szerelik össze, ahol a dízelváltozatok is készülnek. Az elektromos hajtásláncot azonban egy külsős cég, a Paul Group szereli be, amely régóta foglalkozik egyedi haszongépjárművek kialakításával. Ez a megosztott gyártási folyamat lehetővé teszi a rugalmas, testreszabható megoldások fejlesztését a különféle felhasználói igényekre.

Technológiai alapok az eActros 600-tól

Az eArocs 400 műszaki alapjai nagyrészt az eActros 600 technológiájára épülnek, amely a Mercedes egyik legmodernebb elektromos teherautója. Az LFP akkumulátorok (lítium-vasfoszfát), valamint az elektromos rendszerek és a kihajtásvezérléshez (PTO) szükséges elemek mind onnan származnak. Ez nemcsak költséghatékonyságot, hanem technológiai megbízhatóságot is biztosít, hiszen az eActros már bizonyított a kereskedelmi forgalomban.

Akkumulátor kapacitás és elhelyezés

A jármű két darab 207 kWh-s LFP akkumulátorcsomaggal rendelkezik, amelyeket a kínai CATL szállít. Ezekből az akkumulátorokból a bruttó kapacitás 95%-a használható, ami összesen 414 kWh elérhető energiát jelent. Ez a kapacitás elegendő ahhoz, hogy az eArocs megbízhatóan teljesítsen tipikus építkezési szállítási feladatokat – ráadásul anélkül, hogy közben károsanyag-kibocsátás keletkezne.

Érdekesség, hogy az akkuk elhelyezkedése eltér az eActros megoldásától. Míg ott az akkumulátorokat a tengelyek közé helyezték, addig az eArocs esetében egy úgynevezett „akkutoronyban”, közvetlenül a fülke mögött kaptak helyet, ami előnyös a billenőplatós és keverődobos kivitelek esetében.

Hatótáv és energiahatékonyság

A jármű 380 kW folyamatos és 450 kW csúcsteljesítményt biztosító elektromotorral rendelkezik, amelyet háromfokozatú sebességváltó egészít ki. Az 800 voltos rendszerfeszültség növeli az energiahatékonyságot és gyorsabb töltést tesz lehetővé. A Mercedes-Benz számításai szerint az eArocs 400 legalább 50%-kal energiahatékonyabb, mint egy hasonló kategóriájú dízel teherautó.

A hatótáv tekintetében a betonkeverő változat akár 200 km-t, míg a billenőplatós verzió akár 240 km-t képes megtenni egyetlen töltéssel – 32 tonnás kivitel esetén. Ez az érték az építkezések napi logisztikai feladataihoz tökéletesen illeszkedik, különösen városi és elővárosi területeken.

Töltési lehetőségek és rendszerek

Az eArocs 400 töltése a jól bevált CCS (Combined Charging System) csatlakozóval történik, amely akár 400 kW-ostöltési teljesítményt is támogat. Így 20-ról 80%-ra mindössze 45 perc alatt fel lehet tölteni az akkumulátorokat – ami kifejezetten előnyös a munkanap közbeni gyors töltéshez.

Külön figyelmet érdemel, hogy a jármű mindkét oldalán található töltőcsatlakozó, ami megkönnyíti a töltést korlátozott helyen, például építkezéseken vagy műhelyekben.

Felépítmények: partnerek és kompatibilitás

Az eArocs testreszabhatóságát erősíti, hogy a Mercedes olyan neves partnerekkel dolgozik együtt, mint a Meiller(billencs felépítmények), a Liebherr és a CIFA (Zoomlion), akik a keverődobokat biztosítják. A bemutatott verzió például egy Liebherr HTM 905 keverődobbal érkezett, amely 9 köbméteres kapacitású, hidraulikus meghajtássalműködik, az energiát pedig az elektromos PTO rendszer biztosítja.

CIFA standján pedig bemutattak egy olyan változatot is, amely teljesen elektromos keverődobbal rendelkezik, 10 köbméteres kapacitással és akár 44 tonnás össztömeggel – bizonyítva, hogy az eArocs nagyobb terhelésre is alkalmas.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!