A Panasonic Energy történelmi lépést tett a fenntartható technológia terén, amikor bejelentette, hogy zárt körforgású akkumulátor-újrahasznosítási programot indít Japánban. A Sumitomo Metal Mining vállalattal kötött stratégiai együttműködés célja, hogy a lítiumion-akkumulátorok gyártási hulladékaiból visszanyert nikkelt újra felhasználják új akkumulátorok készítéséhez.
Újrahasznosítás zárt hurkú rendszerben
A program egyedülállósága abban rejlik, hogy teljes mértékben zárt körforgásban működik: az XPeng oszakai gyárában keletkező hulladékból a Sumitomo dolgozza fel a nikkelt, amely később ismét katódalapanyagként tér vissza ugyanabba a gyártási folyamatba. Ez az első alkalom, hogy a Panasonic autóipari akkumulátorai esetében zárt hurkú újrahasznosítási modellt valósít meg.
Jelentős lépés a körforgásos gazdaság felé
A Panasonic hosszú távú célja, hogy 2030-ra a katódanyagok 20%-a újrahasznosított forrásból származzon. A mostani program ezt az utat nyitja meg, és precedenst teremt a globális akkugyártás fenntarthatóbbá tételére. A cég tervei szerint a jövőben a program kiterjed más kulcsfontosságú anyagokra is, mint a lítium és a kobalt, különösen 2026 után.
A feldolgozási műveletek a Sumitomo Metal Mining Toyo Kohászati és Finomítói Üzemében, valamint a Niihama Nikkel Finomítóban zajlanak majd. Az utóbbi helyszín 2021-ben jelentős, 47 milliárd jenes beruházással növelte kapacitását, ezzel előkészítve az újrahasznosítási projektek volumenének bővítését.
Globális fenntarthatósági törekvések része
A Panasonic célja nem csupán a gyártási hatékonyság növelése, hanem egy fenntarthatóbb társadalom építése is, amelyben a zöld technológiák központi szerepet játszanak. Kazuo Tadanobu, a Panasonic Energy vezérigazgatója szerint a használaton kívüli lítiumion-akkumulátorok környezetbarát újrahasznosítása elengedhetetlen az elektromos járművek jövője szempontjából.
A vállalat Japánon túl az Egyesült Államokban is dolgozik hasonló projekteken. Már 2022-ben megállapodást írtak alá a Redwood Materials céggel, amely az amerikai Tesla–Panasonic Gigafactory 1-ben működik közre katódanyagok és rézfólia biztosításában. A legfőbb különbség a két program között, hogy míg az amerikai projektben a források több különböző beszállítótól származnak, a japán modell teljes mértékben a Panasonic gyártási hulladékára épül – ezáltal valóban zárt körforgású megoldásként működik.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!