A Mercedes-Benz 2024-es pénzügyi jelentése alapján a vállalat nyeresége és árbevétele is csökkent, elsősorban a német és kínai piacok gyengülése miatt. A konszern 145,6 milliárd eurós árbevételt realizált, amely 4,5%-os csökkenést jelent az előző évhez képest. A kamat- és adófizetés előtti működési eredmény (EBIT) 30,8%-kal, 13,6 milliárd euróra esett vissza, míg a nettó nyereség 28,4%-kal csökkent, és 10,2 milliárd eurót tett ki.
A legnagyobb visszaesés a személyautó-üzletágban történt, ahol az EBIT 40%-kal csökkent. A vállalat vezetősége ennek fényében 4,30 euróra mérsékli a részvényenkénti osztalékot, ami egy eurós csökkentést jelent a tavalyi évhez képest.
Gyengülő kereslet a kulcspiacokon
A Mercedes-Benz globális értékesítési adatai is visszaesést mutatnak, különösen Németországban és Kínában. Németországban 11,9%-kal csökkent a bevétel, míg Kínában 8,5%-os visszaesést regisztráltak. Az Európai piac összességében 3,8%-os visszaesést könyvelt el, míg az Egyesült Államokban 3,2%-kal csökkentek az eladások.
A vállalat összesen 1,983 millió autót értékesített, ami 3%-kal kevesebb, mint az előző évben. Az elektromos modellek iránti kereslet is gyengült, hiszen a tisztán elektromos járművek eladásai 23,1%-kal csökkentek, összesen 185 ezer darabra. A plug-in hibridek értékesítése 182 ezer darabra mérséklődött, ami 13,2%-os visszaesést jelent.
A kínai piac kulcsfontosságú a Mercedes-Benz számára, ám az eladások itt is csökkentek, 2024-ben 7,3%-os visszaeséssel 683 ezer autót értékesítettek, amelyből 563 ezer helyben gyártott jármű volt. Németországban az értékesítés 8,9%-kal esett vissza, ami 213 ezer darabos eladást jelentett.
Nehezebb év vár a vállalatra
A Mercedes-Benz előrejelzése szerint 2025-ben további kihívásokkal kell szembenézniük. Az eladások várhatóan tovább csökkennek, míg az EBIT jelentősen visszaeshet. A személyautó-üzletág korrigált működési árrése – azaz az eladásokhoz viszonyított nyereség – mindössze 6-8% között alakulhat.
Ola Källenius, a vállalat vezérigazgatója szerint a Mercedes-Benz egyre nehezebb üzleti környezetben működik, amely hosszú távon is nyomást gyakorolhat a profitabilitásra. A vezetőség további kihívásokra és lassabb növekedésre számít, miközben a prémium szegmens vásárlói egyre inkább visszafogják kiadásaikat.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!