Az elektromos autók térnyerésével párhuzamosan nő a fixen rögzített töltőkábelek lopásának száma. Ez komoly problémát jelent mind a töltőállomás-üzemeltetőknek, mind az e-autósoknak, hiszen a rongálások akadályozzák az elektromos járművek töltését és jelentős anyagi károkat okoznak. A Tesla most egyedi lopásgátló intézkedésekkelpróbálja megvédeni a Supercharger hálózatát.
Mi áll a rongálások mögött?
Vannak, akik elutasítják az elektromos autókat, és ezt akár szándékos rongálásokkal is kifejezik. Mások anyagi haszonszerzés céljából lopják a töltőkábeleket, mivel azok nagy mennyiségű rezet tartalmaznak, amelyet jó áron lehet továbbadni. A rongálások egyik leggyakoribb formája a töltőkábelek levágása, amely egyre nagyobb kihívást jelent az üzemeltetők számára.
Milyen ellenintézkedéseket vezettek be eddig?
A legtöbb töltőállomás-üzemeltető kamerás megfigyelést, nyomkövetőket és vágásálló kábeleket alkalmaz a lopások visszaszorítására. Emellett egyes helyeken riasztórendszereket is telepítettek, hogy elriasszák a tolvajokat. A Tesla viszont új, innovatív lopásgátló megoldásokkal lép fel a probléma ellen.
A Tesla kétlépcsős védekezési stratégiája
1. Speciális festékszóró rendszer
A Tesla egyik új biztonsági intézkedése hasonló ahhoz a módszerhez, amelyet a bankok ATM-rablások megelőzésére használnak. A töltőkábelek olyan védőburkolatba vannak zárva, amelyen egy figyelmeztető tábla található: „Ne vágja el” felirattal. Ha ez mégis megtörténik, a tolvajra egy speciális festék spriccel rá.
Ez a festék nehezen eltávolítható, így segíti a hatóságokat a bűncselekmények felderítésében és az elkövetők azonosításában.
2. Gravírozott azonosító felirat
A Tesla második védelmi megoldása a töltőkábelek belsejébe gravírozott „Tesla Motors tulajdona” felirat, amely megnehezíti a lopott kábelek értékesítését. Célja, hogy figyelmeztesse a fémhulladék-kereskedőket és az újrahasznosító cégeket, ha lopott alapanyagokat hoznak be.
Ez a módszer arra ösztönözheti a hulladékkezelő cégeket, hogy jelentsék a gyanús eseteket, csökkentve ezzel a kábel-lopások számát.
Hol tesztelik először az új védelmi rendszert?
A festékszóró rendszert először Seattle-ben (Washington) telepítik, ahol a kábellopások különösen gyakoriak. A probléma méretét jól mutatja, hogy a Volkswagen leányvállalata, az Electrify America 2024 első öt hónapjában több mint 130 ellopott töltőkábelt regisztrált.
A Tesla lépései segíthetnek az egész iparágnak
A Tesla új lopásgátló technológiája egyedülálló megközelítés a töltőkábel-lopások ellen. Ha a tesztprogram sikeres lesz, más töltőhálózatok is átvehetik a módszert, így a teljes elektromos autó töltőinfrastruktúra biztonságosabbá válhat.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!