Az Európai Bizottság összesen 422 millió eurót különített el az alternatív üzemanyag-infrastruktúra fejlesztésére, amelynek célja, hogy új elektromos töltőállomások és fenntartható üzemanyag-ellátási rendszerek épüljenek ki az Európai Unió egész területén. A támogatás keretében 39 innovatív projekt kapott finanszírozást, köztük két magyar fejlesztés is, amelyek az elektromos járművek töltési lehetőségeit bővítik.
AFIF program: Az e-mobilitás támogatása
A fejlesztések finanszírozását az Alternatív Üzemanyagok Infrastruktúráját Finanszírozó Eszköz (AFIF) biztosítja, amelynek célja a fenntartható közlekedés elterjedésének ösztönzése. Az uniós program nemcsak elektromos töltőhálózatokra, hanem hidrogéntöltő infrastruktúrákra, valamint a légi és tengeri közlekedésben használható alternatív üzemanyagok ellátási rendszereire is kiterjed.
A támogatott fejlesztések hozzájárulnak az EU klímacéljainak teljesítéséhez, csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását, és elősegítik az európai közlekedés korszerűsítését. A pályázati lehetőség továbbra is nyitva áll, a következő értékelési határidő 2025. június 11-én lesz, ahol további 578 millió euró áll majd rendelkezésre az új projektek finanszírozására.
Magyarország is részesül az uniós forrásokból
A támogatott projektek közé tartozik az MVM ULTRA III 2024, amely a magyarországi elektromos töltőhálózat fejlesztését célozza meg a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) előírásai alapján. A projekt keretében 30 helyszínen 67 darab, egyenként 150 kW teljesítményű nyilvános töltőállomás épül, amelyet az MVM Mobiliti Kft. valósít meg. A fejlesztéshez az Európai Bizottság 2 millió eurós (810 millió forintos) támogatást biztosított.
Emellett egy nemzetközi szinten is jelentős projekt, a Drive-E Cohesion is támogatásban részesült, amely több közép-kelet-európai országban, köztük Magyarországon is fejleszti az elektromos töltőhálózatot. A projekt 708 könnyű és 126 nehézgépjármű töltőállomást létesít Csehországban, Magyarországon, Lengyelországban, Romániában, Bulgáriában és Szlovákiában. Az új töltőpontokat közlekedési folyosók mentén, városi csomópontokban és biztonságos parkolókban helyezik el, elősegítve az elektromos mobilitás térnyerését. A projekt 28,8 millió eurós (11,75 milliárd forintos) uniós támogatást kapott, és az EDRI Germany koordinálja.
Európa-szerte zajlanak az elektromos töltőhálózat fejlesztések
Az AFIF programban támogatott projektek összhangban állnak az EU közlekedés zöldítését célzó stratégiájával, például a ReFuelEU Aviation és FuelEU Maritime szabályozásokkal, amelyek a légi és tengeri közlekedés kibocsátásmentessé tételét célozzák. A fenntartható üzemanyagok és az elektromos töltőállomások elérhetőségének növelése kiemelten fontos az európai klímapolitikai célok teljesítéséhez.
Az Európai Bizottság szerint az új fejlesztések közel 5000 új töltőpont kiépítését eredményezik, köztük 626 nagy kapacitású, megawattos töltővel, amelyek elősegítik az elektromos és alternatív meghajtású járművek széles körű elterjedését.
A zöld átállás kihívásai és az európai versenyhelyzet
Bár az elektromos autózás rohamosan terjed, a töltőinfrastruktúra fejlesztése még mindig komoly kihívás. Az európai járműipar az EU gazdaságának közel 2%-át adja, de egyre nagyobb versenyben van az államilag támogatott ázsiai autógyártókkal, különösen Kínával. Az európai autógyártók folyamatosan növelik a kutatás-fejlesztési beruházásaikat, de a töltőállomások kiépítése továbbra is kulcsfontosságú az elektromobilitás széles körű elterjedése szempontjából.
A most bejelentett uniós támogatások kulcsszerepet játszhatnak abban, hogy az elektromos közlekedés fenntarthatóbbá váljon, és az e-mobilitás ne csak a nagyvárosok privilégiuma legyen, hanem a teljes európai közlekedési hálózat számára elérhető alternatívát jelentsen.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!