A Tesla Model 3 a márka első igazán tömeggyártásra szánt elektromos autója, amely 2018 és 2021 között a világ egyik legkeresettebb EV modellje volt. Népszerűsége nem véletlen: versenyképes ár, kiemelkedő hatékonyság és az elektromos autózás forradalmasítása mind hozzájárultak ahhoz, hogy a Model 3 meghatározó szereplője legyen az autóipar átalakulásának.
A Tesla Model 3 Magyarországon – Megfizethető és Egyre Népszerűbb
Az elmúlt években a használt Tesla Model 3 árak jelentősen csökkentek, így már 2-5 éves példányok is elérhetők Magyarországon versenyképes áron. A folyamatosan növekvő kereslet és az egyre szélesebb kínálat miatt egyre több Model 3 jelenik meg az utakon, ami tovább fokozza az érdeklődést. Ma már egy használt Model 3 akár egy Nissan Leaf vagy BMW i3 árában is megvásárolható, így az elektromos autózást fontolgatók számára egyre vonzóbb alternatíva.
Tesla Vásárlás – Amit Tudnod Kell, Mielőtt Model 3-at Veszel
A Tesla egy teljesen más világ, mint a hagyományos belső égésű motorral szerelt autók. Még azok számára is kihívás lehet a vásárlás, akik jártasak az autópiacon. Az információhiány és a tapasztalatlan eladók miatt gyakran előfordul, hogy az érdeklődők bizonytalanul állnak a Model 3 vásárlása előtt. Mivel ma már szinte bárki – akár egy szomszéd is – foglalkozhat Tesla-értékesítéssel, előfordul, hogy az autókat hozzáértés nélkül kínálják, ami megnehezíti a döntést.
Tesla Model 3 Gyártás és Európai Bevezetés
A Tesla 2017 óta gyártja a Model 3-at, Európába pedig 2019 februárjától érkeztek meg az első példányok. Fontos tudni, hogy a Model 3 egyetlen gyártósoron készül, így az egyes autók között minimális eltérések vannak, amelyek elsősorban szoftveres különbségekben nyilvánulnak meg.
Ami minden modellben alapfelszereltségként megtalálható:
- Első ülések fűtése
- Panoráma napfénytető
- Prémium Connectivity: A Prémium Connectivity a Tesla autókban elérhető előfizetéses szolgáltatáscsomag, amely Magyarországon egyelőre ingyenes, és a következő extra funkciókat nyújtja:
- Valós idejű forgalmi adatok a navigációhoz.
- Műholdas térképnézet.
- Video- és zenei streaming (Netflix, YouTube, Spotify stb.).
- Internetes böngésző.
- Caraoke karaoke funkció.
- Mobilhálózaton keresztüli online kapcsolat (Wi-Fi nélkül).
Ennek a szolgáltatásnak egyébként más országokban 10 € / hó az előfizetés ára.
- 2019.06 – az alap Autopilot, AP1 – régi nevén Highway Autopilot
- 2019.06 – Long Range és Performance modellekben az összes ülés fűtése
Öt rendelhető színnel és három felnivel gyártották a Model 3-mat:
- Solid Black (Fekete): 1.000 -1.500 € Felár.
- Midnight Silver Metallic (szürke): 1.000 -1.500 € Felár.
- Deep Blue Metallic (Kék): 1.000 -1.500 € Felár.
- Red Multi-Coat (piros): Legdrágább feláras szín (kb. 2.000–2.500 euró).
- Míg a Pearl White Multi-Coat (Fehér) volt az alapszín.
- 2019.02-2019.06 ig a fekete volt az alapszín, ami 2019.06- megcserélődött a fehérre
- 18″ Aero Wheels (alap) – Aero dísztárcsával ellátott 18” felni, alacsony légellenállás az energiahatékonyság érdekében.
- 19″ Sport Wheels (opció): Ezüst küllős felni, sportos megjelenéssel. Ez egy nagyobb felni volt, de még értelmezhető méretben, nem olyan drága gumi mérettel
- 20″ Überturbine Wheels (alap, 2020.11-től): Fekete turbina-stílus, sportos és prémium.
- Korábbi modellek (2018–2020): 20″ Performance Wheels, puskapor szürke (Gunpowder Grey), és ezüst opcióval.
Standard Range / Standard Range Plus (SR/SR+):
- 18″ Aero Wheels (alap): Fekete felni aerodinamikai burkolattal, hatótáv-maximalizálásra.
- 19″ Sport Wheels (opció): Ezüst küllős felni, sportos megjelenéssel.
Long Range (LR):
- 18″ Aero Wheels (alap): Hatótáv-optimalizált.
- 19″ Sport Wheels (opció): Esztétikus és dinamikus.
Performance:
- 20″ Überturbine Wheels (alap, 2021-től): Fekete turbina-stílus, sportos és prémium.
- Korábbi modellek (2018–2020): 20″ Performance Kerekek, hasonló stílusban, mint a 19” sport felni.
Most következik a nem éppen egyszerű és kissé kaotikus modellválaszték bemutatása, amely olykor azt az érzést keltheti, mintha a Tesla a rendelkezésre álló alkatrészekből rakta volna össze az egyes verziókat.
Tesla Model 3 Standard Range
A “nem plusz” változatot 2019 év elején rendkívül korlátozott számban gyártották és kínálták 2019 év közepéig, ahol Standard Range Plus kiváltotta ezt a verziót egy nagyobb akkumulátorral.
- Akkumulátor kapacitása: 50 kWh (lítium-ion)
- Hatótáv: WLTP hazugsága szerint 354 km
- Gyorsulás: 0–100 km/h: ~5,9 másodperc.
- Hajtás: Hátsókerék-hajtás (RWD) egyetlen motorral.
- Sebesség: Végsebesség: 210 km/h.
Tesla Model 3 Standard Range Plus
Az SR+ nagyobb akkumulátorának köszönhetően több mint 50 km-rel hosszabb hatótávot kínált WLTP szerint. Az SR+ motorja kissé nagyobb teljesítményű volt, így gyorsabb gyorsulást biztosított. Prémium belső tér: Az SR+ már tartalmazta a részleges prémium belsőt, amely a következőket foglalta magában: Vegán bőrülések (az SR-ben szövetülések voltak). Továbbfejlesztett audio rendszer. Elektromosan állítható és fűthető ülések. Stílusosabb anyagok a műszerfalon és az ajtókárpitokon. Navigáció és szórakozás: Az SR+ szoftvere tartalmazta a valós idejű forgalmi adatokat és streaming szolgáltatásokat, amelyek az SR-ből hiányoztak. Töltési Akkumulátor kapacitása: Az SR+ magasabb maximális töltési sebességet támogatott a Supercharger hálózaton.
- Akkumulátor kapacitása: 52-55 kWh (lítium-ion)
- Hatótáv: WLTP hazugsága szerint 409 km
- Gyorsulás: 0–100 km/h: ~5,6 másodperc.
- Hajtás: Hátsókerék-hajtás (RWD) egyetlen motorral
- Sebesség: Végsebesség: 225 km/h.
- Teljesítmény: 280 Le
- Töltési teljesítményét is emelték 120 kWh-ról 170 kWh-ra
Tesla Model 3 Long Range
2019.02 tól indult a Model 3 Long Range gyártása az európai piacra, eleinte egy hátsó kerekes változattal, amiről pár hónap gyártás után átálltak összkerekes változatra, mivel az AWD modellek nagyobb teljesítményt, jobb tapadást és szélesebb vásárlói vonzerőt biztosítottak, amellett profitoptimalizálás céljából az AWD verziók drágábban voltak értékesíthetők.
- Akkumulátor kapacitása: 75 kWh (lítium-ion)
- Hatótáv: WLTP hazugsága szerint 600 km – Ez hosszabb, mint az AWD Long Range modell hatótávja (~580 km WLTP), köszönhetően az egyetlen motor alacsonyabb energiaigényének.
- Gyorsulás: 0–100 km/h: ~4,9 másodperc.
- Hajtás: Hátsókerék-hajtás (RWD) egyetlen motorral
- Sebesség: Végsebesség: 225 km/h.
- Teljesítmény: 258 LE
Tesla Model 3 Long Range AWD – Dual Motor
2019.06 – tól gyártott Long Range már minden esetben AWD volt, és ez a típus, és a Performance egy gyártósoron készült, így felszereltségbeli különbsége minimális, és inkább szoftveres.
- Akkumulátor kapacitása: 75 kWh (lítium-ion)
- Hatótáv: WLTP hazugsága szerint 580 km
- Gyorsulás: 0–100 km/h: ~4,4 másodperc.
- Hajtás: Összkerék-hajtás (AWD) két motorral
- Sebesség: Végsebesség: 233 km/h.
- Teljesítmény: 350 LE
- Töltési teljesítménye: 250 kWh
Nagyon fontos tisztázni egy gyakori félreértést: a Tesla Model 3 Long Range teljesítménye 350 lóerő, és 0-100 km/h gyorsulása hivatalosan 4,4 másodperc (egyes források szerint 4,2 másodperc, de ezt a Tesla nem kommunikálja).
Függetlenül attól, mit írnak a hirdetések vagy mit állítanak a fórumokon, ezek a hivatalos adatok.
Ugyanakkor, ahogy korábban említettük, a Model 3 egyetlen gyártósoron készül, ami a versenyképes árazás egyik kulcseleme. Mivel a Tesla nem egyedileg konfigurált autókat gyárt, hanem egységes alkatrészekkel dolgozik, a gyártási folyamat jelentősen leegyszerűsödik, és a költségek csökkennek. Ennek köszönhetően a Model 3 előállítása jóval hatékonyabb, mint például egy Volkswagen ID.3-é, amelynek több különböző felszereltségi szintje van.
A Model 3 mindössze kétféle motortípussal készült:
- Performance nagy motor
- Long Range első kis motor
Érdekesség, hogy mind a Standard Range, mind a Long Range változat is a Performance motort kapta, viszont ezek teljesítménye szoftveresen korlátozott annak érdekében, hogy árban és teljesítményben elkülönüljenek a csúcskategóriás Performance modelltől.
A Model 3 Long Range motorikusan valójában 498 lóerő leadására képes, de gyárilag 350 lóerőre van visszafojtva.
Ennek viszont van egy előnye: a Tesla kínál egy Acceleration Boost nevű szoftveres teljesítménynövelő opciót, amely körülbelül 700.000 forintért megvásárolható. Ez az „unlock” lehetővé teszi, hogy az autó közelebb kerüljön a motor névleges teljesítményéhez, és a 0-100 km/h gyorsulás 0,5 másodperccel javuljon.
Fontos azonban megjegyezni, hogy ez még mindig nem teszi a Long Range változatot egyenértékűvé a Performance modellel – a Tesla tudatosan ügyelt arra, hogy a kategóriák közötti különbség érezhető maradjon.
Tesla Model 3 Performance
Európában 2019.02-től, a kezdetektől elérhető modell, a típus teteje az alábbi ismertető jelekkel
- Piros, nagyobb fékek
- Carbon spoiler a csomagtér ajtón
- Dual motor piros csíkkal aláhúzva a csomagtér ajtó jobb sarkában
Model 3 sorozat csúcskategóriás változata, amelyet a sportosság, a kiváló teljesítmény és a prémium funkciók jellemeznek. Ennek az autónak a menetdinamikáját, és kezelhetőségét egyik Tesla sem veri véleményem szerint. Igaz, hogy a Model S Performance erősebb, és gyorsabb 0-100 km / h-n nézve, de 2.3 Tonna. A Model 3 Performance változatnak a súlya 1.8 tonna, a nehéz akkumulátor nagyon alacsony súlypontot ad az autónak, ezért kiemelkedően stabil, és van egy konstans 3.3 mp 0-100 km / h teljesítménye.
Amikor a Model 3 Performance megjelent, sok fiatal sofőr már néhány száz vagy néhány ezer kilométeren belül összetörte az autóját. Egy ekkora teljesítményű és nyomatékú járműnél nem érdemes kikapcsolni a kipörgésgátlót – ezt sajnos saját tapasztalatból is mondom.
Ha a Törökbálinti Supercharger felé tartotok, és elhagyjátok az autópálya felüljárót, majd balra kanyarodtok az Auchan felé, a Homasita autóalkatrész áruház előtt egy benyomott szalagkorlátot láthattok. Hogy közöm volt-e hozzá? Nos, ezt se megerősíteni, se cáfolni nem tudom. Hivatalosan máshol tartózkodtam azon az estén.
- Akkumulátor kapacitása: 75 kWh (lítium-ion)
- Hatótáv: WLTP hazugsága szerint 547 km
- Gyorsulás: 0–100 km/h: ~3,3 másodperc.
- Hajtás: Összkerék-hajtás (AWD) két motorral
- Sebesség: Végsebesség: 261 km/h.
- Teljesítmény: 450 LE
- Töltési teljesítménye: 250 kWh
Sokan kérdezik, nem-e fölösleges ekkora teljesítmény, amit szeretnék egyhangúan megválaszolni részletesen: Nem.
A Tesla lóerőadatai körül gyakran eltérő számokkal találkozhatunk a különböző forrásokban, mivel a gyártó hivatalosan nem mindig közöl pontos teljesítményértékeket. Az eltérések oka többek között a Tesla által alkalmazott teljesítményoptimalizálás, a szoftverfrissítések és a különböző mérési módszerek lehetnek.
Egy nagyon fontos tényt azonban le kell szögezni: nincs eltérés az azonos modellek között. Bár egyes hirdetésekben találkozhatunk azzal, hogy a Model 3 Long Range teljesítményét valaki 491 lóerőként, míg mások 350 lóerőként tüntetik fel, valójában ugyanarról az autóról van szó. Egyik sem erősebb vagy gyengébb a másiknál – a különbség csupán az eltérő adatközlésből adódik.
Tesla Model 3 Standard Range Plus (SR+)
Ez a Model 3 alapváltozata, amely egymotoros hátsókerék-hajtással rendelkezik.
- Teljesítmény: 283–296 lóerő (kb. 211–220 kW)
- Gyorsulás (0–100 km/h): 5,6 másodperc
- Ok az eltérésre: A maximális motor teljesítménye közel 300 lóerő lehet, de a rendszer valós használat közben nem mindig működik ezen a szinten a hatékonyság érdekében. Tesla szoftveres korlátozásokat alkalmaz az alapmodelleknél, hogy a teljesítményt fenntarthatóbbá tegye.
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor
Ez a középkategóriás változat kétmotoros összkerékhajtással, nagyobb akkumulátorral.
- Teljesítmény: 346–498 lóerő (kb. 258– 366 kW) az erősebb adat csak “Acceleration Boost megvásárlásával)
- Gyorsulás (0–100 km/h): 4,4 másodperc
- Ok az eltérésre: Az alacsonyabb lóerőérték a fenntartható üzemmódot vagy a hosszú távú hatótáv maximalizálását jelenti. A Tesla rendszer képes rövid ideig extra teljesítményt leadni (pl. nagy gyorsításkor), ami a magasabb értéket eredményezi.
Tesla Model 3 Performance
Ez a sorozat csúcsmodellje, amely sportosabb beállításokat és a legmagasabb teljesítményt kínálja.
- Teljesítmény: 450–530 lóerő (kb. 330–400 kW)
- Gyorsulás (0–100 km/h): 3,4 másodperc
- Ok az eltérésre: A nagyobb különbség itt is a maximális és a fenntartható teljesítmény közti eltérésből adódik. A Performance modellhez tartozó szoftveroptimalizálás, sportfutómű és nagyobb fékrendszer lehetővé teszi a folyamatos magasabb teljesítmény leadását, ellenben az alatta levő modellekkel, amik rövid ideig tudják fenntartani a maximális teljesítményt.
Mivel egy gyártósoron készültek 2019.04 hó előtt ezen modellek, egységesen 2.5 Autopilot Hardware (számítógép) került bele. Autopilot változatok és árairól itt csak felületesen írunk.
1. Alap Autopilot csomag (Basic Autopilot)
- Funkciók:Adaptív sebességtartó automatika (Autosteer) Sávtartás, és természetesen az összes biztonsági funkció. (Holttér figyelés, sávelhagyás figyelő, ráfutás gátló stb..)
- Ár: Új autók rendelésekor: kb. 3,000–4,000 EUR. Utólagos aktiválás esetén: kb. 4,000–4,500 EUR
2. Enhanced Autopilot (EAP)
- Funkciók: Alap Autopilot funkciók Autopark (automatikus parkolás), Summon (távoli előhívás), Navigate on Autopilot (autópályán automatikus navigáció sávváltásokkal)
- Ár: Új autók rendelésekor: kb. 5,000–6,000 EUR. Utólagos aktiválás esetén: kb. 6,000 EUR
3. Full Self-Driving Capability (FSD)
- Funkciók: Enhanced Autopilot minden funkciója, Jövőbeli önvezető funkciók (pl. városi önvezetés, automatikus lámpakezelés)
- Ár: Új autók rendelésekor: kb. 7,000–8,000 EUR. Utólagos aktiválás esetén: kb. 8,000–9,000 EUR
Autopilot és FSD hardver változások (2019)
- 2019 áprilisától kezdve a Basic Autopilot alapfelszereltséggé vált, így minden autó megkapta (a korai gyártású SR+ modellek esetében érdemes ellenőrizni, mert lehetnek eltérések).
- 2019 júniusától minden autó megkapta az FSD Hardware-t (HW3 Autopilot számítógép, amely képes az önvezetésre), de az Enhanced Autopilot (EAP) és a Full Self-Driving (FSD) továbbra is fizetős extra maradt. (Az SR+ modelleknél ebben az időszakban szintén lehetnek eltérések, ezért érdemes ellenőrizni.)
Gyakori félrevezetés
Nagyon gyakran FSD-s autóként hirdetnek olyan járműveket, amelyek valójában nem rendelkeznek aktív FSD csomaggal.
Fontos tudni, hogy az FSD számítógép (HW3) szinte minden 2019.06 után gyártott Model 3-ban benne van, de ha az autó szoftvermenüjében csak „Autopilot” aktív, akkor az csak a Basic Autopilotot jelenti, és nem az FSD-t.
Vonóhorog megléte – nem megléte
Elérhetőség: 2019 májusától a Standard Range Plus és a Long Range modellekhez rendelhető volt gyárilag a feláras extra vonóhorog, míg a Performance változat esetében ez az opció nem állt rendelkezésre.Rendelés pillanatában, és utólagosan a Tesla hivatalos webáruházában a Model 3 vontatási csomag ára 547 100 Ft, amely tartalmazza a szállítást és a beszerelést is. Hivatalosan 910 kg-ot vontathat a Model 3, és levehető a vonóhorog.
Kábelek és kulcsok
A Tesla Model 3-mak egészen 2024-ig 2 kábellel (otthoni UMC 2 töltőkábel, 1×13 Amper – 19 km / h töltési sebesség, és egy 5 méteres Mennekes Type2 kék töltőkábel), és 2 NFC-s Kulcskártyával kerültek átadásra. 2024-ben ezek a kábeltelen átadások divatát követve már nem alap tartozékok.
Jelenlegi cikkünk a 2019.02-2020.11 havi Tesla Model 3-akat mutatja be, terjedelme miatt a Facelift, illetve a Highland modelljeit 2 külön cikkben fogjuk bemutatni
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!