Rohamosan csökken az elektromos és a belsőégésű autók közötti árkülönbség

0

Az elektromos autók és a belsőégésű motoros autók közötti árkülönbség rohamosan csökken. Ennek oka nemcsak az, hogy az elektromos autók olcsóbbak lesznek, hanem az is, hogy a hagyományos autók ára egyre drágábbak.

Szeretjük a JATO elemzési tanulmányait, hiszen sokszor rámutat az aktuális helyzetre többek között az elektromos autók és az egész autóipar kapcsán. A JATO legutóbbi riportja is örömre adhat okot, hiszen ez alapján elmondható, hogy tovább csökkent az elektromos és a belsőégésű motorral szerelt autók közötti árkülönbség. Bár ebben a folyamatban mostanában nagyrészt a hagyományos autók drágulása játszott inkább szerepet.

Az új riportnak számos fontos megállapítása van, ezek közül talán a legfontosabb az, hogy a jól bejáratott európai (valamint amerikai, japán és koreai) autóipar legnagyobb kihívása lesz a kínai gyártókkal való versengés. Az elmúlt három évben Kína az autóiparát a globális rangsor élére emelte, köszönhetően az elért minőségnek és a hozzá párosuló árnak. Ezen felül is számos olyan kihívás elé kerültek a gyártók, mint az új szabályozások, vagy éppen a kereskedelmi viták.

Ám a legnagyobb kihívás kétségtelenül az elektromos autók végső árának letörése lenne, amit sajnos nem lehet egyik napról a másikra elérni, de a folyamatosan növekvő igény meg tudja könnyíteni a gyártókat dolgát.

Ahogy a BEV-k és a plug-in hibridek iránti kereslet világszerte egyre nagyobb lendületet kap, úgy csökken egyre jobban többek között az akkumulátorok ára, illetve egyre több fejlesztés jut az egyes elektromos modellekbe. A kínai fejlődés itt is jelentős: 2018-ban a BEV-kategória átlagos kiskereskedelmi ára az eurózónában 74 124 euró volt – 53%-kal drágább, mint egy belsőégésű autó (ICE – Internal Consumbtion Engine). Ebben az időszakban a kategória nagyrészt prémiumból állt a fogyasztóknak viszonylag korlátozott választási lehetőségük volt. Alább a BEV árak alakulása látható, régiók szerint

2019-től viszont a hagyományos autók ára elkezdett megugrani és a folyamat azóta is tart. A két technológia közötti árkülönbség 2021-ben átlagosan 27%, 2022-ben 29%, 2023-ban szintén 29% volt. A JATO adatai azt mutatják, hogy az eurózónán belül az átlagos kiskereskedelmi ár egy BEV esetében 15 százalékkal csökkent 2018 és 2024 között, a hagyományos autók ára pedig 7 százalékkal emelkedett. Látható tehát, hogy az árrés folyamatosan csökken. A következő grafikonon néhány EU ország árképzése látható, az árak között ma már alig van különbség.

Bár a JATO linkelt kutatási anyaga számos további szempontot is megvizsgál, a lényeg mégis az, hogy a két technológia közötti árrés tovább fog csökkenni a következő években és ehhez mindkét technológia hozzájárul majd a maga módján.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!