Az európai autógyártók emelni tervezik a belsőégésű motoros autók árait, hogy csökkentsék az elektromos autók és a hagyományos járművek közötti árbeli különbséget. Ezzel igyekeznek növelni az elektromos autók részarányát eladásaikban, alkalmazkodva a januárban életbe lépő új kibocsátási szabályozásokhoz.
Az autógyártók nemcsak a benzinüzemű autók árait emelik, hanem árengedményeket is készítenek az elektromos modellekre. Ezzel próbálnak megfelelni a szigorúbb kibocsátási előírásoknak, amelyek tovább nehezíthetik az egyébként is eladási problémákkal küzdő iparág jövedelmezőségét.
Az Európai Unió 2024. január 1-jétől jelentősen csökkenti a járművek szén-dioxid-kibocsátási határértékeit, ami arra kényszeríti az autógyártókat, hogy eladásaik legalább 20%-át elektromos autók tegyék ki, különben súlyos bírságokkal kell szembenézniük.
A szigorúbb szabályok életbe lépése nehéz időszakra esik az elektromos autóipar számára, amely többletkapacitással küzd a gyenge kereslet és az erősödő kínai verseny miatt. Ez több nagy autógyártó, például a Volkswagen és a Stellantis profitfigyelmeztetéséhez vezetett az elmúlt hónapokban.
Az ACEA adatai szerint idén eddig az eladott autók mindössze 13%-a volt elektromos. Januártól azonban az autógyártóknak több elektromos modellt kell értékesíteniük, miközben ezek gyártási költsége magasabb, a fogyasztói keresletet pedig a bizonytalan gazdasági helyzet és csökkenő támogatások is visszafogják – nyilatkozta Marc Mortureux, a PFA igazgatója.
Több európai politikus Brüsszeltől a célkitűzések újragondolását sürgeti, miközben az autógyártók már készülnek a bírságok elkerülésére, amelyek elérhetik a 15 milliárd eurót – nyilatkozta Luca de Meo, az ACEA elnöke.
A Volkswagen, a Stellantis és a Renault az utóbbi hónapokban több száz euróval emelte a benzines modellek árait, hogy visszafogja a keresletet és elősegítse a drágább elektromos autók népszerűsítését. Ez a stratégia azonban kockázatos: bár segíthet az elektromos járművek iránti kereslet növelésében, a gyenge piaci növekedés miatt nem garantált, hogy elég EV-t sikerül értékesíteni.
Európában az autóeladások továbbra is mintegy 20%-kal elmaradnak a pandémia előtti szinttől. Egyes szakértők szerint a benzines autók árának emelése gyártási csökkentéshez vezethet, ami negatívan érinti az egész ellátási láncot. A Volkswagen, amelyet várhatóan a legjobban érintenek az új szabályozások, már csökkentette az ID3 elektromos modell árát több piacon, Németországban például 30 ezer euró alá vitte.
Alastair Bedwell, a GlobalData hajtáslánc-előrejelzési vezetője szerint az európai elektromos autóeladások 2025-re 41%-kal, 3,1 millió darabra növekedhetnek. Ez az EU-ra, az Egyesült Királyságra, Izlandra, Liechtensteinre, Norvégiára és Svájcra vonatkozik. Az eladások ösztönzői azonban jelentős költségekkel járnak. Az Egyesült Királyságban az iparági adatok szerint az elektromos autók célkitűzései idén 6 milliárd fontba kerülnek, ebből 4 milliárdot kedvezményekre fordítanak.
A Barclays elemzői úgy vélik, hogy a kibocsátási kreditek kereskedelme – az emissziós átlagok csökkentése érdekében – a jövőben komoly üzleti lehetőséget jelenthet.
A Suzuki októberben megállapodást kötött a Volvóval, amely 2025-re szinte teljesen megszünteti a bírságok kockázatát a Volvo széles EV-kínálata miatt – mondta Charles Lester, a Rho Motion szakértője. Ágazati szinten azonban az ösztönzők jelentősen csökkentik az iparág amúgy is alacsony nyereségét, ezért az autógyártók továbbra is remélik, hogy Brüsszel enyhít a célokon.
„Egy ponton elegünk lesz” – mondta Luc Chatel, a PFA elnöke. „Nem tudok elég elektromos járművet eladni, és büntetést kapok a belsőégésű járműveimért. Mit várnak, hogy lovaskocsikat gyártsak?”
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!