Megkapta a típusengedélyt és rendszámot a GANZ-SOR EBN8 elektromos midibusz, Magyarország legújabb járműfejlesztése. Ennek köszönhetően a prototípus már az utcákon is feltűnhet, és megkezdődhet a sorozatgyártás.
A hosszadalmas hatósági és műszaki engedélyeztetési eljárások lezárultával a GANZ-SOR EBN8 hivatalosan is megkapta a típusengedélyt, amely lehetővé teszi akár 250 darabos gyártását. Ez az engedély alapvető fontosságú, mivel enélkül az Európai Unióban sem gyártani, sem forgalomba helyezni nem lehet új járműveket.
„A teszteken számos műszaki és környezetvédelmi előírás teljesítését vizsgálták az erre hivatott szakemberek. A típusengedély után megtörtént a forgalomba helyezés is, a GANZ-SOR EBN8 zöld rendszámtáblát kapott, így a közlekedés teljes jogú tagjaként róhatja a kilométereket a közutakon. A midibusz legutóbb Bábolnán szerepelt egy szakmai bemutatón, ahol a résztvevőket fuvarozta. Készen állunk a sorozatgyártás beindítására, hiszünk benne, hogy a midibusz egy fontos piaci űrt tölt be, hiszen látjuk, hogy évről évre nagyobb az igény a közepes méretű elektromos buszokra” – mondta el Pencz Rudolf, a bajai GANZ Transelektro Közlekedési Berendezéseket Gyártó Kft. (GTKB) ügyvezető igazgatója.
Az új, nyolc méter hosszú, alacsonypadlós elektromos midibuszt nyáron mutatták be a szakmai közönség és a sajtó számára. A prototípus magyar-cseh együttműködésben készült: a jármű „szívét”, az elektromos hajtást a GTKB fejlesztette ki, míg a kocsiszekrényt a cseh SOR gyártotta. A rendszerintegráció és a szoftverfejlesztés – a legnagyobb hozzáadott értéket képviselő feladatok – Magyarországon zajlottak.
A jármű 35 utas számára kínál kényelmes helyet, 16 ülőhellyel rendelkezik, és akár 300 kilométeres hatótávval üzemel. A GANZ a midibusz mellett töltőberendezéseket is fejlesztett: egy pantográfos gyorstöltőt (OppCharge rendszerű) és egy 120 kW teljesítményű, két töltőfejes kábelcsatlakozós töltőt.
Az elektromos busz a megújuló energián alapuló közösségi energiafelhasználás fontos eleme lehet. Speciális akkumulátorrendszerének köszönhetően képes energiát tárolni és visszatáplálni a hálózatba, így az utasszállításon túl energetikai feladatok ellátására is alkalmas.
A fejlesztés a GKTB Kft., mint kedvezményezett, GINOP_PLUSZ-2.1.1-21-2022-00081 azonosítószámú, „A GTKB Kft. buszgyártási képességének megteremtése és innovatív vezérlőrendszer fejlesztése” c. projektje keretében, az Európai Unió társfinanszírozásával valósult meg. A szerződött támogatás összege: 271 922 258 Ft, ebből az európai uniós támogatás összege: 239 291 585 Ft.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!