A svéd vállalat az európai akkumulátorgyártás éllovasává akart válni, azonban az elektromos autók lassabb elterjedése és a minőségi problémák miatt a Northvolt komoly nehézségekkel szembesült.
A Northvolt csődvédelmet kért az Egyesült Államokban, mivel az elektromos autók piacának lassabb növekedése miatt nem sikerült friss tőkét bevonnia. A svéd vállalat csütörtöki közleménye szerint a csődeljárás 11-es fejezete alapján nyújtották be kérelmüket, amely a vállalat átszervezése után lehetővé teszi a működés folytatását.
A 11-es fejezet szerinti csődvédelem lehetővé teszi a Northvolt számára, hogy a csődeljárás alatt is folytassa működését. A vállalat közlése szerint fő gyára továbbra is zavartalanul üzemel, a szállítások folytatódnak, és biztosítják a dolgozók, valamint a kritikus beszállítók kifizetését. Az eljárás ideje alatt az akkumulátorgyártó hozzáfér egy 145 millió dolláros készpénzállományhoz, emellett egyik ügyfele további 100 millió dolláros finanszírozást ajánlott fel – írja a Bloomberg.
A Northvolt csődeljárás iránti kérelme egy több hónapos, tulajdonosok, hitelezők és ügyfelek közötti tárgyalássorozat végét jelzi. A vállalat, amely az elektromos autókhoz használt akkumulátorok egyik legnagyobb európai ígérete volt, elbocsátásokkal és terjeszkedési terveinek elhalasztásával próbálta kezelni pénzügyi nehézségeit. Mindez azonban kevésnek bizonyult, miután elvesztett egy kulcsfontosságú szerződést, és nem tudott hozzáférni egy 1,5 milliárd dolláros hitelgaranciához.
A cég az elmúlt hetekben intenzív tárgyalásokat folytatott hitelezőivel, részvényeseivel és ügyfeleivel egy 300 millió dolláros mentőcsomag kialakításáról, amely áthidalhatta volna a rövid távú pénzügyi nehézségeket, amíg hosszabb távú finanszírozási megoldást találnak. Miután ez a terv meghiúsult, a vállalat kénytelen volt csődvédelmet kérni.
A Northvolt 2021-ben nyitotta meg fő gyárát az északi sarkkörhöz közeli Skellefteában, de nem tudta a várakozásoknak megfelelően növelni termelését a kínai és dél-koreai versenytársakkal szemben. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy júniusban a BMW, amely részvényesként is érintett volt, 2 milliárd dollár értékű rendelést mondott vissza minőségi problémák miatt. Emellett a lassuló elektromos autópiac miatt egyértelművé vált, hogy a vállalat növekedési tervei túlzottak.
A cég az elmúlt időszakban dolgozóinak 20 százalékát elbocsátotta, lecserélte fő gyárának vezérigazgatóját, és csődöt jelentett egy helyi terjeszkedési projektjét célzó leányvállalatánál. A Volvo Car a múlt hónapban kezdeményezte közös vállalkozásuk átvételét, míg a Volkswagen képviselője novemberben távozott a Northvolt igazgatótanácsából. A svéd kormány szintén jelezte, hogy nem tervezi részesedés vásárlását a vállalat megmentése érdekében.
Peter Carlsson, a Northvolt vezérigazgatója a hónap elején kijelentette, hogy több mint 900 millió dollárra lenne szükség a pénzügyi stabilitás helyreállításához. A cég jelenleg partnereket keres, akár Ázsiából is. Alapítása óta a Northvolt mintegy 10 milliárd dollárnyi tőkét vont be, részben adósság, részben tőkeemelés formájában. Hitelezői között olyan intézmények találhatók, mint az Európai Beruházási Bank, a Svéd Export Credit Corporation és a Nordic Investment Bank.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!