Az EY, a világ egyik vezető könyvvizsgáló és üzleti tanácsadó cége felmérése szerint idén lassulás mutatkozik a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében. Azonban a vállalat autóipari iparági csoportjának vezető partnere úgy véli, hogy ez a megtorpanás valószínűleg csak átmeneti, és a gyártók hamarosan újra növelhetik termelési kapacitásaikat.
Az EY kedden közölte az MTI-vel, hogy az elektromos meghajtású járművek iránti globális kereslet növekedése idén visszafogottabb volt az elmúlt évek látványos emelkedéséhez képest. Míg 2020 és 2023 között az ilyen autók vásárlását tervező fogyasztók aránya 30 százalékról 55 százalékra nőtt, idén mindössze 3 százalékpontos bővülést mutattak az adatok.
A 28 országban, 19 000 fogyasztó bevonásával készült nemzetközi felmérés szerint a válaszadók 27 százaléka elsősorban a hiányos töltőinfrastruktúra miatt bizonytalan, míg 25 százalékuk a hatótávolságot tartja aggályosnak. Első alkalommal jelent meg a felmérés adataiban az akkumulátorok cseréjének magas költségei miatti aggodalom is, amelyet a potenciális vásárlók 26 százaléka említett.
Hozzátették, hogy 2024-ben is elsősorban a magas üzemanyagárak ösztönzik a fogyasztókat elektromos autók vásárlására, a kutatásban résztvevők több mint egyharmada ezt nevezte meg a legfontosabb indokként. Ezzel szemben a környezetvédelmi szempontok háttérbe szorultak: míg 2021-ben a válaszadók közel fele jelölte meg ezeket fő motivációként, idén már csak egyharmaduk tartotta elsődleges szempontnak – írták.
Megjegyezték továbbá, hogy az elektromos autók terjedésének egyik nagy nyertesei a kínai gyártók, akik az elmúlt években jelentős előrelépést értek el a globális piacon. Az európai EV-eladásokban például a kínai modellek aránya 2019 és 2023 között 0,4 százalékról 8 százalékra nőtt.
A közleményben Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere rámutatott, hogy a kereslet mellett a kínálatot is érdemes figyelembe venni. Az előrejelzések szerint az elektromos autók európai gyártásának jelenlegi bizonytalansága csupán átmeneti, és az évtized végére növekedés várható.
„A magyar gazdaság gerince az autóipar, ezért kiemelten fontos, hogy a hazai leányvállalatok részesüljenek az EV forradalomból. Az állami ösztönzők, például a kutatás-fejlesztésre igényelhető készpénztámogatás és adókedvezmény felhasználása kulcsfontosságú abban, hogy a gyártók és a beszállítók biztosítsák hosszú távú növekedésüket és kiemelt szerepüket a csoporton belül” – hangsúlyozta Szűcs Tamás.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!