Joó István kormánybiztos, a HIPA Nemzeti Befektetési Ügynökség vezérigazgatója a Hungary Battery Week budapesti konferenciáján elmondta: a kormány célja, hogy Magyarország 2030-ra az akkumulátor-technológia európai kutatás-fejlesztési központjává váljon és a világ akkumulátorgyártásának öt legfontosabb szereplője között maradjon – áll az MTI-hez eljuttatott közleményben.
A járműipar mélyreható átalakulást él át, amelynek középpontjában az elektromobilitási forradalom során Kína áll – fogalmazott. Hozzátette: az ázsiai gyártók globális térnyerését jelzi, hogy a piac 95 százalékát lefedő tíz akkumulátorgyártóból hat kínai, három dél-koreai és egy japán.
A közlemény szerint kiemelte: Európának fel kell ismernie, hogy az akkumulátorgyártás stratégiai iparággá nőtte ki magát és az európai autóipar jövője attól függ, hogy sikerül-e együttműködni Kínával.
A kormány időben alkalmazkodott az elektromobilitás terjedéséhez és a Távol-Keletről érkező befektetések növekedéséhez, amit a keleti nyitás politikája is támogatott. A kormánybiztos a konferencián közölte, hogy a HIPA 2016 óta 59 akkumulátorgyártási projektet támogatott, melyek összesen 24 milliárd euró értékű beruházással 33 ezer munkahelyet teremtettek. Az ágazat növekedését jelzi, hogy 2023-ban az akkumulátorexport a magyar kivitel 6,4 százalékát tette ki.
Elmondta, hogy a Samsung SDI gödi gyára, valamint az SK Innovation komáromi és iváncsai létesítményei mellett a CATL is hamarosan megkezdi működését, miközben az EVE Power debreceni és a Sunwoda nyíregyházi gyárépítése is a tervek szerint halad.
Joó István biztosította a beruházókat arról, hogy Magyarország biztonságos befektetési célpont, utalva a nyugat-európai üzembezárásokra. Kiemelte, hogy a hazai létesítmények megépülnek, és Magyarország az akkumulátoripari ökoszisztéma teljes kiépítésére törekszik. A HIPA befektetés-ösztönző politikája segíthet a globális értékláncban történő előrelépésben. Magyarország híd szerepet kíván betölteni a nyugati autógyártók és az ázsiai akkumulátorgyártók között, összhangban a gazdasági semlegesség politikájával.
A HIPA vezetője szerint az autóipar visszaesése átmeneti, és a kilátások kedvezőek. Joó István kiemelte, hogy Magyarország a járműipar új korszakának egyik globális szereplője lett, és ismertette a kormány 2030-ig tartó ötpontos tervét. A fő cél, hogy az ország a világ öt legnagyobb akkumulátorgyártója között maradjon, továbbá 2030-ra az akkumulátor-technológia európai K+F központjává, az akkumulátoripari szolgáltatások bázisává és a felsőoktatás, valamint szakképzés vezető központjává váljon.
„További törekvésünk, hogy Európa-szerte Magyarországon jegyezzék be a legtöbb akkumulátoripari szabadalmat. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy a ‘Made in Hungary’ időszakából átlépjünk az ‘Invented in Hungary’ korszakába” – idézte a közlemény Joó Istvánt.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!