A korábbról ismert Solaris Urbino 12 hydrogen típusú tesztautóbusz novemberben Zalaegerszegen, decemberben pedig Győrben tér vissza a helyi közlekedésbe – közölte hétfőn a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Igazgatósága az MTI-vel.
A közlemény szerint a hidrogénmeghajtású járművet a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. egyéves demonstrációs mintaprojektjének részeként teszteli ismét a közlekedési társaság, ezúttal téli körülmények között.
A demonstrációs projekt következő állomásain a tesztautóbusz november 4-től 27-ig Zalaegerszegen, majd decemberben Győrben szállítja az utasokat a helyi Volánbusz-járatokon. A jármű zalaegerszegi menetrendje már elérhető a Volánbusz honlapján.
A 12 méter hosszú, háromajtós és légkondicionált Solaris Urbino 12 hydrogen autóbusz 29 ülő és 58 álló utas szállítására képes egyszerre. A buszt a Prim-Vol Trade Kft. biztosította, és egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellával van felszerelve. Az üzemanyagcellákban a hidrogén és a levegő oxigénje kémiai reakcióba lép, amelynek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik, károsanyag-kibocsátás nélkül.
A jármű meghajtásáról egy ZF AVE 130 típusú integrált elektromotor gondoskodik, és a tetején található, összesen 1560 liter kapacitású kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert tud megtenni. A tartályokban 36,8 kilogramm hidrogén tárolható 350 bar nyomáson. A hidrogént a Messer Hungarogáz Kft. biztosítja, az autóbuszt pedig a Volánbusz zalaegerszegi telephelyén töltik fel.
A Solaris Urbino 12 hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszát a Volánbusz idén májusban Zalaegerszegen, júniusban pedig Győrben már tesztelte. Emellett 2022-ben, Magyarország első hidrogénmeghajtású próbaüzeme keretében, a fővárosi agglomeráció utasai is kipróbálhatták ezt a járműtípust. A zalaegerszegi teszt során az autóbusz 20 nap alatt közel 4000 kilométert tett meg, és egy dízelüzemű busz helyettesítésével több mint 2,3 tonnával csökkentette a város szén-dioxid-kibocsátását.
A busz látványos, kényelmes kialakítása, halk működése és környezetbarát technológiája pozitív visszajelzéseket kapott mind az utasoktól, mind a szakértőktől. A mostani teszt során a zöldbusz alacsonyabb hőmérsékleten, télies időjárási körülmények között fog közlekedni, így lehetőség lesz a korábbi, melegebb időszakban szerzett tapasztalatok összehasonlítására.
„Környezetünk védelme szempontjából alapvető fontosságú a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése, ezért a Volánbusz folyamatosan végez utasforgalmi próbákat különböző típusú, alternatív meghajtású autóbuszokkal.” A közlemény szerint az elektromos és hidrogén-üzemanyagcellás próbaüzemek során szerzett üzemeltetési tapasztalatok alapvetően fontosak a Volánbusz meglévő zöldflottájának további bővítéséhez.
Ennek részeként hamarosan 20 elektromos autóbusz kezdi meg működését hat település helyi közlekedésében, és 2026-ban érkezhet a társaság első saját tulajdonú hidrogénmeghajtású járműve is.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!