Az Energiaügyi Minisztérium (EM) keddi közleménye szerint az idei első kilenc hónapban Málta után Magyarországon emelkedett a legnagyobb mértékben az újonnan forgalomba helyezett tisztán elektromos autók száma.
A mediterrán szigetország 83,2 százalékos növekedéssel ismét az első helyen végzett, míg Magyarország a megelőző év azonos időszakához képest több mint másfélszeres, 55,6 százalékos bővüléssel ismét a második helyre került. A csehek 55,3 százalékos növekedéssel, csupán minimális lemaradással a harmadik helyre kerültek a képzeletbeli dobogón. Uniós szinten a statisztikák 5,8 százalékos visszaesést mutatnak, de januártól szeptemberig így is több mint 1 millió tisztán elektromos személyautó került forgalomba a tagállamokban – írták.
Hozzátették, hogy az európai autógyártók szakmai szervezete (ACEA) által végzett rendszeres adatgyűjtés szerint szeptemberre Magyarországon 73,4 százalékos növekedést regisztráltak. Ezzel az eredménnyel Magyarország továbbra is az európai élmezőnyhöz tartozik, és csak Csehország, Horvátország, valamint Ciprus mutatott magasabb szeptemberi adatokat.
Míg augusztusban csupán hét tagállamban nőtt a forgalomba helyezett elektromos autók száma az előző év azonos hónapjához képest, addig szeptemberben már tizennyolc országban regisztráltak növekedést, és az uniós átlag is közel tíz százalékos emelkedést mutatott.
A közlemény szerint Magyarországon a nyár folyamán meghaladta a 65 ezret a kizárólag elektromos meghajtású és a leginkább környezetbarát személyautók száma. Az Energiaügyi Minisztérium (EM) arra számít, hogy 2026-ra ez a szám megduplázódik. Ennek érdekében két program keretében közel 60 milliárd forinttal támogatják az elektromobilitás elterjedését és a közúti közlekedés zöldítését.
A hagyományos meghajtású járművek árelőnyét csökkentő program 2024 tavaszáig lesz elérhető a hazai vállalatok számára. November elején indul egy új pályázat, amely 28 milliárd forintos keretösszeggel támogatja a vidéki elektromos töltőhálózat hiányosságainak felszámolását. A közelmúltban lezajlott első körös technikai felhívás során a lehetséges pályázók nagy érdeklődést mutattak a program iránt – tették hozzá.
A közlekedés, mint az egyik legnagyobb szennyező ágazat, kibocsátásának csökkentésében jelentős eredmény, hogy az előző évek folyamatos növekedése után tavaly 11 százalékkal csökkent az ágazat üvegházhatású gázkibocsátása.
A közlemény szerint a zöldenergia szélesebb körű alkalmazása a közlekedésben is hozzájárul a klímavédelmi célok eléréséhez, és a tiszta, csendes autók elterjedése javítja a helyi életminőséget.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!