Verne néven érkezett meg a horvát Rimac önvezető robotaxi

0

A horvát Rimac elektromos autógyártó bemutatta saját robotaxi szolgáltatását. A Jules Verne-ről elnevezett új szolgáltatás és ökoszisztémája három kulcselemre épül – köztük magára az autonóm járműre, amely természetesen tisztán elektromos meghajtású.

A horvát Rimac eddig az elektromos autózás legfelső 1 százalékában volt jelen, ami a hipersportautók világa. Itt hétköznapi szemmel felfoghatatlan nyomatékok és teljesítmények röpködnek, a horvátok pedig nagyon jól mozognak ebben a közegben. Ezért is volt meglepő a hír, hogy a Rimac is elindítaná a maga megoldását a „robotaxi” témakörre, ami tulajdonképpen egy emberi sofőr nélküli, önvezető autón alapuló személyszállító szolgáltatás.

A Robotaxi kifejezés ismerős lehet a Tesla révén, hiszen Elon Musk is elég erősen hisz eben az irányzatban. Csendben pedig minden, a témában ismerős ember valahol még el is tudja hinni Musk törekvését, hiszen önvezető technológiákban és azok implementálásban jelenleg a Tesla az egyik legjobb a világon. Az ilyen szolgáltatások alapja az önvezető autó, amit eddig a Rimac háza tájáról nem igazán hallottunk, ezért is meglepő valahol, az ilyen jellegű bejelentés.

A Jules Verne-ről elnevezett új szolgáltatás és kapcsolódó ökoszisztémája három kulcselemre épül – köztük magára az autonóm járműre, amely természetesen tisztán elektromos energiával működik. A Verne másik két pillére a jármű mellett egy alkalmazás és egy speciális infrastruktúra. Az szolgáltatás alapját biztosító autó egy futurisztikusan megtervezett kompakt, melyet két utasra terveznek. Ebben egy 15 kW teljesítményű e-motor, egy 60 kWh-s akkupakk (LFP) kapna helyet, 240 km környéki hatótávval. Mindez pedig a Rimac szerint bőven fedi egy városi nap szükségleteit.

Az önvezető technológia a horvát cég a MobilEye technológiájára támaszkodik: három lidar érzékelőt szereltek be a nagy távolságok érzékelésére, további hatot a rövid távolságokra, és összesen 13 kamerát. A MobilEye szoftver az így gyűjtött adatokból számítja ki a pályát – bármilyen időjárásban és a nap bármely szakában, ahogy Rimac hangsúlyozza.

Emellett ott van a Verne infrastrukturális koncepciója is: az „anyahajó” nevű központi csomópont. Ide naponta egyszer elgurulna az összes jármű, hogy kitakarítsák és közben fel is töltsék az akkumulátorait. Az emberrel érintkező felületeket cserélhetőre tervezik, hogy egy ilyen látogatás során ezeket is tisztított darabokra lehessen cserélni. A jármű és az „anyahajó” a Mobility Service Platform-mal van kombinálva, amelyet az ügyfelek a Verne alkalmazáson keresztül érhetnek el. A robotaxi nemcsak megrendelhető az alkalmazáson keresztül, hanem előre testre szabható: néhány kényelmi beállítás, a környezeti világítás színe, a belső hőmérséklet és akár a különleges szagok is előre küldhetők a járműnek. „Annak ellenére, hogy az ügyfél soha nem lesz a jármű tulajdonosa, azt úgy alakítják ki, hogy a sajátjának érezze magát” – írja Rimac.

A Verne 2026-ban indul, kezdetben Zágrábban, majd más európai városokban (eleinte az Egyesült Királyságban és Németországban), valamint a Közel-Keleten. A Verne egy új zágrábi üzemben tervezi megépíteni az elektromos robotaxi járműveit.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

Eriqo
Főállásban Informatikus kocka, de lelkében elkötelezett gamer, kütyü és immár e-autó rajongó!