Folytatódik az Európai Unió harca a kínai elektromosautó-gyártókkal 

0

Az Európai Bizottság figyelmeztetett három kínai elektromosjármű-gyártót, hogy nem szolgáltattak elegendő információt a bizottság által indított szubvencióellenes vizsgálathoz. Így tovább folytatódik az Európai Unió harca a kínai elektromosautó-gyártókkal.

Továbbá, ha a brüsszeli testület arra a következtetésre jut, hogy a kért információk nem elegendőek, akkor más forrásokat is felhasználhat a vizsgálat során, amely a kínai elektromos autókra kiszabott vámok emeléséhez vezethet. Ezzel szemben az autógyártókat is képviselő Kínai Európai Kereskedelmi Kamara (CCCEU) azt állítja, hogy a brüsszeli testület nem adott elegendő időt a kért adatok összegyűjtéséhez.

Megalapozatlanok az Európai Bizottság azon vádjai, amelyek szerint az érintett kínai vállalatok nem működtek együtt a bizottság által indított szubvencióellenes vizsgálatban – fogalmazott a Kínai Európai Kereskedelmi Kamara (CCCEU) a hirado.hu-hoz eljuttatott közleményében. A kereskedelmi szervezet szerint a vizsgálat alá vont vállalatok többször is részt vettek a kérdőívek kitöltésében, és megkönnyítették a helyszíni ellenőrzéseket.

Amennyiben az Európai Bizottság arra a következtetésre jut, hogy a legnépszerűbb kínai elektromosautó-gyártók, azaz a BYD, a Geely és a SAIC nem szolgáltattak elegendő információt a vizsgálathoz, akkor az Európai Bizottság máshol rendelkezésre álló bizonyítékokat is felhasználhat a kínai behozatalra kivetett vámok kiszámításához – írja a brüsszeli Euractiv. A lap szerint gyakoriak az ilyen jellegű figyelmeztetések az uniós kereskedelmi vizsgálatoknál, de azt is megjegyzi: az Európai Bizottság a kínai vállalatokkal szemben folytatott eddigi tíz vizsgálat mindegyikénél felhasznált máshol rendelkezésre álló tényeket.

Az Euractiv megkereste az említett kínai autógyártókat, amelyek közül a SAIC azt közölte:

teljes mértékben együttműködött a bizottsággal és a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), valamint és az EU szabályainak megfelelően megadott minden szükséges adatot.

Ugyanakkor azt is megjegyezték, hogy a kereskedelmi szempontból érzékeny információk, mint például az akkumulátorok összetétele, nem tartozhatnak ebbe a kategóriába.

Az Euractiv kérdésére, miszerint a brüsszeli testület kért-e az akkumulátorok összetételére vonatkozó információkat, a vállalat nem válaszolt. A másik két elektromosautó-gyártó közül a Geely nem kívánt nyilatkozni, a BYD pedig munkaszüneti napra hivatkozva nem válaszolt a hírportál megkeresésére.

A kínai álláspont

A CCCEU közleménye szerint a folyamatban lévő szubvencióellenes vizsgálatok okozta zavarok ellenére az érintett vállalatok jelentős együttműködést tanúsítottak az uniós vizsgálatok során. Mint írták, a vállalatok aktívan részt vettek a többfordulós kérdőívek kitöltésében, valamint segítették az Európai Bizottság munkatársait a helyszíni ellenőrzés során is. Ugyanakkor a kínai fél azt is kiemelte, hogy a vizsgálatban érintett vállalatok mindegyike túlzónak tartja a brüsszeli testület kéréseit.

A szervezet azt is megjegyezte, hogy az Európai Bizottság által indított egyes dokumentumkérések olyan területekre vonatkoztak, amelyek a kínai nemzeti jogszabályok védelme alatt állnak, így azok kiadása tovább bonyolítja a vizsgálatot.

Célzott támadásra gyanakodnak

Az Euractiv arra is emlékeztet, hogy a kínai gépipari és elektronikai termékek export-importjával megbízott kereskedelmi kamara (CCCME) azt állította, hogy ez a vizsgálat a kínai gyártók ellen irányul. Nehezményezték, hogy az Európai Bizottság hatalmas mennyiségű információt követelt a kínai gyártóktól, a vizsgálat célja pedig a vámok megemelése lehet.

Az Euractiv cikke itt olvasható.

Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!

e-cars.hu
Elektromosan közlekedsz, vagy a váltáson töprengsz? Érdekelnek a legfrissebb hírek az e-autók világából, vagy foglalkoztatnak a legújabb fejlesztések az elektromosság és a fenntarthatóság területén? Akkor jó helyen jársz!