Hazai viszonylatban ritkaságszámba mennek mostanában a klasszikus téli elektromos autós tesztek, hiszen a mínuszok, a hó és egyéb téli körülmények az elmúlt években nem igazán fordultak elő. Az pedig, hogy az emberhez pont akkor kerüljön néhány napra tesztautó, amikor ilyen szerencsés az együtt állás, szinte lehetetlen küldetés.
Mindezt akár Te is kipróbálhatod egy márciusi hétvégén! Csak néhány egyszerű kérdésre kell helyesen válaszolnod a cikkünk végén található kérdőívben és a Pappas Auto Magyarország jóvoltából kisorsolunk egy tisztán elektromos Smart EQ Fortwo Cabrio modellt március utolsó hétvégéjére.
A Pappas Auto Hunyadi úti telephely jóvoltából azonban ezt a Smart EQ Fortwo Cabriot az elektromos autók nagy ellenségének tettem ki, volt, hogy -9 fokban indultam vele útnak, de ez sem jelentett neki különösebb problémát. A fogyasztásról majd később, kezdjük először a látvánnyal, kívül és belül, elég impozáns ugyanis a Geely égisze alatt készült kis városi kétszemélyes megjelenése.
A külső belső nélkül nem sok
Szokták mondani, és van is ebben igazság. A Fortwo első ránézésre is exkluzív, a legújabb modelleken a megszokott Smart-logót elöl és hátul is feliratra cserélték, megfelelve ezzel a legújabb trendeknek. Nagy divat lett ez, és így azok számára is egyértelmű, hogy ki jön mögöttük a visszapillantóban, akik kevésbé vannak képben a márkalogókkal.
A kétszínű fényezés jól áll neki, gyönyörű színeket használ a gyártó, számos színösszeállítás érhető el, erről a Pappas honlapján, a készleten lévő autók menüpontban lehet tájékozódni. A Cabrio kivitel pedig tovább bővíti a lehetőségeket. A gyártást ugyan leállították, ahogyan arról már korábban is írtunk, így új konfigurációra rendelést már nem lehet leadni, de a széles készletválasztékból mindenki ízlése szerint választhat.
Szembetűnők az elöl-hátul LED-megvilágítású, dizájnos lámpák, fényszórók, ezek sötétben kifejezetten feldobják az autó megjelenését, és nem mellesleg kiválóan segítik az éjszakai közlekedést. Az ilyen paraméterek teszik a Smartot igazi prémiummá. Az opcionális 16-os felnikre elől 185/50-es, hátra 205/45-ös abroncsok kerültek, nagyobb tapadást biztosítva így a hátsókerék-hajtott gépezetnek.
A kétszemélyes kivitel nagy előnye a kategóriában óriásinak számító oldalsó ajtó, és az ezzel járó széles panoráma, melyet a szinte egybefüggő üvegelemek biztosítanak, keltve ezzel egy tágas beltér érzetét. A csomagtérajtó a hagyományos kivitelnél felfelé nyílik, a cabrionál azonban egy lenyitható sáv és egy feltolható ponyvaelem mozgatása után nyílik ki teljesen a rakodótér.
A vegán bőr borítások és a szövetek kombinálásával jó érzetű, kényelmes, magas minőségű belteret hoztak össze a gyáriak, praktikus tárolórekeszekkel, pohártartókkal az ajtókban és a középkonzolban is. A kevés zongoralakk miatt pedig aránylag könnyű normál használat mellet is tisztán tartani a kocsi belsejét. A fűthető ülés alap, az ülések külső szélén egy állásban kapcsolható, azonban a dönthetőség limitált, de teljesen hátra döntve elég kényelmes pozíciót tudtam elérni még a 192 cm-es magasságommal is. A két ülés közti kartámasz sokszor lemarad a szegmens többi versenyzőjénél, pedig a kényelmes vezetéshez szükséges.
A fűthető multifunkciós kormánykerékről vezérelhetjük a szokásos funkciókat, úgy, mint a rádió vagy multimédia-lejátszót hangerejét, a bejövő hívásokat, a tempomatot és a sebességlimitet, illetve az autó saját cocpit-menüjét. A kisebbek közé tartozó, vastagabb kormány kényelmes fogású, itt sincsen zongoralakk, visszaköszön viszont a Smart-logó.
Az Fortwo egyik nagy előnye a kategóriatársaihoz képest a multimédia-felszereltség. Az érintőképernyős infotainment kijelző tudja a vezeték nélküli Apple CarPlay-t és Android Auto-t, ez akadások nélkül muzsikál, az első párosítást követően minden beszálláskor automatikusan, gyorsan indul, így azonnal lehet is indítani a kedvenc zenénket, vagy a legújabb podcasteket, amik pedig az integrált JBL hangrendszeren szólalnak meg. A hangzás minőségi.
Szerencsére a gyakran használt funkciók, úgy, mint a hűtés-fűtés, az ülésfűtés és a vezetési mód-kapcsoló fizikai gombjait megtartották, így ezeket nem kell minden használat alkalmával az infotainmenten keresnünk. A fokozatválasztó kar teljesen átlagos, kicsit retró, és elég hangos, csakúgy, mint a manuális kézifék.
A csomagtér 150 L-es méretével ugyan csak kicsinek számít, azonban két kabinbőrönd mellé még egy hátizsák kényelmesen elfér, így annyi ember, amennyi be tud ülni ebbe az autóba, a cuccait is magával fogja tudni vinni egy hétvégi kirándulásra.
Vezetési élmény
A három fázisú szinkron villanymotor 60 kW-os teljesítményre és 82 lóerőre képes 160 Nm nyomaték mellett. A hajtott tengely a hátsó, ami így érzetre egy igen sportos sprintet enged a Smartnak, és nem is a 11,9 másodperces 0-100 az érdekes, 50-ig ugyanis még így is alázni lehet vele a piros lámpánál.
A szervó a városi kisautóktól megszokottan nagyon puha, finom manőverezésre készült, részben ennek köszönhetően, részben pedig az apró mérete miatt gyakorlatilag bárhová be lehet vele parkolni. Ha például az ember a belvárosban keres helyet egy-egy zsúfolt utcában, frekventált időszakban, a szabadon hagyott 3 méteres lyukak kizárólag a Smartok számára jelentenek megoldást a parkolásra. A zöld rendszám nyújtotta ingyenes parkolásról pedig szerintem már beszélni sem kell, úgy is mindenki tudja, meg a benzineseket csak felbosszantanám vele, ha hosszasan ecsetelném. Továbbá a Fortwo fordulóköre is parádés, mindössze 8.75m.
Visszatöltés tekintetében a klasszikus egypedálos vezetés helyett az ECO mód bekapcsolásával állítható a rekuperáció, ebben a módban erősebb a fékezés mértéke gázelvételkor, illetve a Radar assist. recuperation bekapcsolásával az autó az előtte haladó vagy nem haladó járműtől függően állítja a visszatöltés mértékét. Ha ez a funkció bekapcsol, egy kis piros ikon villan fel a műszerfal bal oldalán.
Töltés
A cabrio kivitel felára bő 1 millió forint, azonban ezzel az extrával jár az autó talán legnagyobb extrája is, a 22 kW-os AC töltés. 17,2 kWh (nettó) akkupakknál kis fejszámolást követően meg is kapjuk a kevesebb, mint 40 perces töltési időt. Ez persze a 10-ről 80%-ra történő feltöltődés ideje, hiszen az akku védelme érdekében a többi e-autóhoz hasonlóan a Fortwo is csökkenti a teljesítményt az utolsó százalékoknál, de a bő fél órás töltési idő, és az ezzel szerzett 100 km körüli hatótáv AC-oszlopról olyasmi, amit jóval költségesebb járgányok is csak nagy mértékű felárért cserébe szoktak tudni. Már ha egyáltalán létezik ilyen konfigurációjuk. Egy bevásárlás alatt tehát jó eséllyel áll majd a Smart teletöltve az oszlopon, mire visszaérünk hozzá.
A töltési görbe:
Fogyasztás
Valamivel több, mint 450 km-et tettem meg a Fortwo-val, mely alatt a téli átlagfogyasztásom 20,1 kWh volt. Ez a szám vegyes használat mellett áll össze úgy, hogy kb 200 km-t hajtottam országúton 80-90-es tempóval, 50-t autópályán 110-120-as tempóval, a maradék 200 km-t pedig városban tettem meg. A hőmérséklet ebben az időszakban -9 és +5 fok között ingadozott. Így a megtehető hatótáv 85-90 km volt, ami elmarad a gyári 159 km-től, de ezen nem lepődünk már meg rutinos e-autósként. Egy tavaszi-nyári teszt alkalmával pedig, kihúzott tetővel, ígérem, kiautózzuk belőle a 160 km-t.
A 90 km-es hatótáv ugyan kevésnek tűnhet, de egyáltalán nem kompromisszumos, ha mellé tesszük a 22 kW-os töltést. Budapestről Velencére utazva például az autó fullra töltve 94-et tippelt, 3 fokban, ami indulás után rögtön 80-ra csökkent. Pozitív, hogy az autó tippelőórája azonnal korrigálja a megtehető hatótávot, ahelyett, hogy az út során fogynának a kilométerek gyorsabban, mint kéne.
1 óra 10 perces menetidő után, országúton közlekedve érkeztünk meg Velencére, 41%-os töltöttséggel, és maradt még 56 megtehető kilométerünk, az átlagfogyasztásunk ezen az úton 17,4 kWh volt, 62 km alatt. Bőven többet tudott volna az autó tehát, mint amit kezdetben tippelt.
Összegzés
A Smart EQ Fortwo a 7.440.000 ft-os induló vételárával a jelenleg kapható elektromos autók közül a legolcsóbb, újonnan kapható e-autó. A cabrio kivitelről, a 22 kW-os AC- töltéssel és a plusz dizájnnal, életérzéssel még mindig ugyan ez elmondható.
A jelenleg is pályázható támogatással ez az összeg pedig még lejjebb faragható 2,8 millió forinttal, amire már mondható az olcsó elektromos autó jelző. Így tehát, ha valaki egy prémium kivitelű, kívül-belül a soktízmilliós autókat idéző, de méretéből adódóan azoknál sokkal könnyebben használható, olcsó e-autót szeretne vásárolni újonnan, annak a Smart kétszemélyes kisautója remek választás lehet. A téli autózást pedig igazán komfortossá teszi a kormány- és ülésfűtés, ezeknek segítségével pillanatok alatt érhető el az a hőérzet, amire sokszor a rövidebb utak alatt a belső égésű autókban a teljes út során várni kell.
A cikk elején említettem, hogy a Pappas Auto felajánlásával a helyesen kitöltők között március utolsó hétvégéjére kisorsolunk egy Smart EQ Fortwo Cabrio modellt. Tehát nincs más dolgod, mint a lenti gombra kattintani, és helyesen válaszolni a négy egyszerű kérdésre!
Városban, agglomerációból bejárásra kiválóan használható, és a nagyit is meg tudjuk látogatni vele, ha kicsit megtervezzük, hogy az ország ezernél is jóval több AC oszlopa közül melyiken időzünk egy kicsit utazás közben.
Értesülj időben a legfontosabb elektromos autós hírekről! Kövess minket Facebookon, X-en, Instagramon, vagy iratkozz fel Google News és YouTube-csatornánkra!